Public affairs buldrer frem i kommunikationsbranchen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Flere bureauer oplever, at PA fylder langt mere end før. Kunderne vil have hjælp til at forstå lovgivningen, tale med politikere og få indflydelse, og det har skabt en klar vækst i efterspørgslen. Det siger fem bureauledere.

Kommunikationsbureauerne mærker i stigende grad en efterspørgsel efter public affairs. Flere ledere på kommunikationsbureauer fortæller, at PA de senere år er kommet til at fylde langt mere, og at den stigende efterspørgsel vil fortsætte.

Inden for de seneste 10 år har vi oplevet en tydelig øget efterspørgsel efter at levere PA-ydelser, både strategi og taktik samt det at håndtere den direkte dialog med politikere og embedsmænd på vegne af vores kunder,” siger Camille Aulkær Andersen, partner i kommunikationsbureauet Kompas Kommunikation.

Camille Aulkær Andersen, partner i kommunikationsbureauet Kompas Kommunikation

Også hos Holm Kommunikation oplever man en vækst i PA-ydelser, siger direktør for public affairs, Thorstein Theilgaard:

Vi oplever, at PA er i vækst i disse år, og det fylder også mere hos os end tidligere. Der er sikkert flere forklaringer på, at der er større efterspørgsel, men hvis jeg skal pege på en årsag, handler det om, at lovgivningen bliver mere og mere kompliceret, og foregår i et stadigt højere tempo. Virksomheder og organisationer har derfor et større behov for rådgivning om selve den politiske proces, herunder hvordan man får lydhørhed for ens synspunkter og indflydelse på en given aftale eller lov.”

Direktør for public affairs i Holm Kommunikation Thorstein Theilgaard

Også Camille Aulkær Andersen peger på en mere omfattende og kompleks lovgivning, der ”buldrer fem i stigende tempo,” og hun lægger den globale politiske uro til som årsag.

Det betyder, at efterspørgslen især ligger inden for forsvar, energi og klima samt sundhed. Men også andre områder har været stigende ift. PA, siger CEO og partner i Geelmuyden Kiese, Mikkel Salgaard Bendtsen:

”For 6-7 år siden var PR og corporate kommunikation klart den største del af vores forretning. I dag fylder PA og PR nogenlunde det samme. Vi arbejder primært inden for energi-, finans, mobilitet, life science og tech/telesektoren, og vi oplever en stigende efterspørgsel efter PA-rådgivere, der ikke kun forstår samfundet og de politiske forhold, men også forstår kundernes forretning i dybden.”

CEO og partner i Geelmuyden Kiese, Mikkel Salgaard Bendtsen

Virksomheder skal engagere sig mere

Også Eva Svavars, leder af PA-afdelingen hos Lead Agency peger på en ændret politisk virkelighed:

”Politikerne og partierne er blevet mere strategiske i deres politiske prioriteringer og kommunikation. De kommunikerer mere om få emner og bevidst lidt eller slet ikke om andre emner. Det har tvunget virksomheder og organisationer, der føler sig overset, til at reagere og engagere sig mere aktivt.”

Eva Svavars. Foto: Julia Eva Severinsen

Hos Help er PA stadig et mindre forretningsområde, men adm. direktør Mads Byder forventer en vækst:

”Den der lever stille, lever godt, dur ikke længere. Kunderne forventer, at brands tager stilling. Jeg tror, at de bureauer, der formår at gøre PA mere enkelt, har meget at vinde. PA kan for folk uden for det specialiserede område fremstå nærmest mytologisk, men det behøver det slet ikke at være. Vi går til opgaven med vores PR-viden, og ’lytter’ med på alle de politiske dagsordener med et digitalt værktøj, og det giver ofte noget meget håndgribeligt at tale om for vores kunder.”

Mads Byder, adm. direktør i Help