Publicis afsætter milliarder til bureau-opkøb

Peter Engholm
25@mail.dk

LBi blev sidste år købt af Publicis for næsten tre mia. kr. Nu sætter kæden et endnu større beløb af til yderligere opkøb.

Hvis man har købt bureauer for 2,9 mia. kr., så skulle man mene, at der går lidt tid, før man igen rømmer sig foran sin bank og revisor.

Det er ikke desto mindre tilfældet for Publicis Groupe, der har kuverten med ”Opkøb” liggende, og indeni er 500 mio. euro, svarende til godt 3,7 mia. kr.

Ved et arrangement for investorer – i LBi-kontoret i London – fortalte Publicis’ økonomi-direktør, Jean-Michel Etienne, ifølge Brand Republic, at kuverten for opkøb hvert år ville rumme de nævnte 500 mio. euro.

At udtalelsen fandt sted hos LBi, er – i opkøbs-sammenhæng – interessant, da det netop var LBi, som blev opkøbt sidste år for 333 mio. pund, svarende til 2,9 mia. kr., af Publicis Groupe. Det var en handel, som også omfattede et Danmarks største digitalbureauer i form af kontoret i Vermundsgade på Østerbro, København.

De 3,7 mia. kr. ventes især at blive brugt på digitale forretninger i BRIK-landene, Tyrkiet og Sydøst-Asien – og jo før, des bedre, da de hurtigere kan bidrage til væksten.

Om muligheden for at købe konkurrenten Interpublic har Publicis’ øverste chef, Maurice Levy, tidligere sagt: “Det er et scenarie, der – aktuelt set – er ganske hypotetisk.”