Publicis Denmark vokser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Publicis Denmark vil drive væksten ved at tilbyde kunderne integrerede løsninger på tværs af medier, data og kreativitet. Samtidig er bureauet i gang med at øge medarbejderstaben, som skal styrke kompetencerne på tværs af forretningen.

Publicis Groupe Denmarks regnskab for 2023 blev i en artikel på Bureaubiz betegnet som et af årets værste bureauregnskaber. Baggrunden var en placering i top-3 over bureauer – på tværs af typer – der havde det største fald i bruttoavancen. Samtidig havde bureauet blandt alle bureauer i analysen det største fald i overskuddet.

I Bureaubiz’ nøgletalsanalyse, der udkom her i efteråret, er Publicis Denmark er på vej tilbage igen. Bureauet har nu den andenstørste nominelle fremgang i overskuddet for 2024-regnskabet blandt alle bureautyper med en fremgang på 29 mio. kr.  Desuden havde bureauet en fremgang i bruttoavancen på 110 pct., som nu ligger på knap 56 mio. kr.

”Billedet ændrer sig markant når man ser på 2024 og også her i 2025. Vi står nu meget stærkere efter en omfattende kommerciel, kulturel og organisatorisk transformation, der har skabt forbedringer i både performance, kundetilgang og intern retning,” siger Lars Anthonisen, der blev direktør for Publicis Groupe Denmark i maj 2024. Inden da havde han bl.a. arbejdet hos Google i Singapore og har desuden erfaring fra Adform, Mediacom og IUM.

En lang række ansættelser

Har man fulgt med i Navnenyt på Bureaubiz, har man godt kunnet notere en lang række ansættelser løbende gennem hele året.

”Vi har fået vendt tilbagegangen og ser meget optimistisk på det kommende år. Og det er også derfor, at vi vokser på tværs af hele forretningen. Sidste år var vi omkring 50 medarbejdere. Nu er vi cirka 70, og næste år er vi i hvert fald 5-10 medarbejdere flere,” lyder det fra Lars Anthonisen,

Publicis Groupe Danmark består i dag af flere integrerede enheder: Publicis Creative (tidligere Saatchi & Saatchi), mediabureauet Publicis Media (tidligere Starcom og Zenith), samt Publicis Intelligence, der samler koncernens kompetencer inden for data, analyse og indsigter. Derudover er der Publicis Sapient, der globalt arbejder med digital transformation og som opererer under separat ledelse.

Væksten skabes af holistisk rådgivning

Efter en turbulent periode, hvor den tidligere direktør var kræftsygemeldt, har bureauet skærpet retningen.

”Vi vil tættere på kunderne, og vi udnytter samtidig de ydelser, vi globalt har på hylderne og tilpasser dem til danske sammenhænge,” siger Lars Anthonisen, men erkender, at Publicis-navnet ikke er lige så kendt i Danmark. Han fremhæver dog, at der ligger en styrke i at være en del af verdens største bureaugrupper – Publicis Groupe:

”Som en del af Publicis Groupe har vi adgang til globale specialister, teknologi og erfaringer, der skaber konkrete fordele for danske kunder. Det hænger tæt sammen med vores Power of One-filosofi: vi arbejder integreret på tværs af medier, kreativitet, data og teknologi for at løse kundernes udfordringer samlet — ikke i siloer,” forklarer han. For kunderne betyder det én samlet partner, der kan rådgive holistisk og levere sammenhængende løsninger fra strategi til eksekvering.”

Netop denne måde at arbejde på er forklaringen på de mange nyansættelser det seneste år. Publicis Groupe Danmark er blevet bedre til både at tiltrække nye kunder og udvide samarbejdet med eksisterende, fordi flere efterspørger en partner, der kan levere hele spektret af kompetencer, lyder det fra Lars Anthonisen, der uddyber:

For os handler det om at tænke hele kunderejsen og samle kompetencerne ét sted. Den største effekt opstår, når medier, data og kreativitet arbejder sammen – og når vi kan være en business partner, der binder det hele sammen. Vi ser muligheder hos både store etablerede brands og mange vækstvirksomheder. Det vigtigste er, at der er ambitioner, og at vi kan skabe reel effekt sammen.”

Globalt vandt Publicis i tidligere i år Santander, Mars og Magnum, og lokalt har bl.a. Biografklubben Danmark udvidet samarbejdet med Publicis til flere bureauydelser end tidligere.

“Vi arbejder mere integreret end tidligere for at sikre, at vores kunder får præcis den kombination af kompetencer, deres behov kræver. Det har styrket vores rådgivning og skabt grundlaget for, at vi har tilført flere nye kollegaer,” siger Lars Anthonisen

Udfordring at fastholde kulturen

Med væksten følger et andet vigtigt fokus, nemlig at fastholde kulturen.

”Den største udfordring for os lige nu er at få de rigtige talenter ind på bureauet, så de passer ind i kulturen. Det er ikke svært at finde folk, men at finde de rigtige, er vigtigt for os.”

Bureauets værdier, der hænger på væggen på bureauet, er: Bold, Lionhearted, Passionate og Agile. Lars Anthonisen uddyber:

”Vi skal turde udfordre vores kunder. Vi lykkes bedst, når vi står sammen som én flok. Vi brænder for vores arbejde, og vores styrke er, at vi kan bevæge os hurtigt, tilpasse os og handle med det samme, når verden – eller kunden – kræver det.”

Publicis’ værdier hænger på væggen