Publicis: Ny global organisation skal gøre op med siloer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

F.eks. samles alle gruppens kreative bureauer nu under den samme chef. I alt er der etableret fire enheder i den nye organisation.

Publicis Groupe har gennemført en omfattende reorganisering, som umiddelbart knytter sig til de øverste ledelseslag. Men sigtet er dog konkret nok. Gruppen vil gøre op med siloer og reorganiseringen er et opgør med bureaunetværk.

Topchefen Maurice Levy siger til AdAge, at siloerne har fungeret godt for gruppen i mange år, men kunderne forventer i dag en anden struktur, hvor de kan serviceres mere sømløst og integreret – gerne under samme tag.

Maurice Levy erkender også, at gruppen ikke præsterer den vækst, man gerne vil. Et af initiativerne er således, at Starcom Mediavests globale chef, Laura Desmond, flytter over i en slags chief client officer rolle, hvor hun skal lede folk, der får et kundeansvar på tværs af hele gruppen.

I den nye organisation er der fire dele.

Publicis Communications kommer til at rumme alle de kreative netværk. Det gælder Publicis Worldwide, Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, MSL og Nurun. Men også BBH og produktionsbureauet Prodigous er med her.

Alle disse bureauer vil nu have en øverste chef i skikkelse af Arthur Sadoun, der hidtil har været chef for Publicis Worldwide. Udnævnelsen af ham bliver set som en markant forfremmelse, og han har længe været set som en potentiel afløser for gruppens øverste chef, Maurice Levy.

Publicis Media kommer til at repræsentere brands som Starcom Mediavest, Zenith Optimedia, Vivaki, Performics og MRY.

Zenith Optimedias CEO, Steve King, får ledelsen af denne del og alle kunder vil komme til at nyde godt af de økonomiske og researchmæssige muskler, gruppen kommer til at rumme, lyder det i en erklæring.

Publicis.Sapient kommer til at rumme PublicisSapient, Sapient Consulting, SapientNitro, DigitasLBi og Razorfish – og vil blive ledet af Alan Herrick, som har været chef for PublicisSapient.

Publicis Healthcare får Nick Colucci som chef. Umiddelbart er det den del, som undergår de færreste forandringer, fordi Publicis Healthcare Communication Group allerede omfattede specialiserede bureauer som Digitas Health Lifebrands, Razorfish Helath og Saatchi & Saatchi Wellness.

Organisationsændringen har været forberedt siden foråret, og blev præsenteret i går for Publicis Supervisory Board. Maurice Levy fortæller, at det var købet af Sapient, der satte overvejelserne i gang, og han afviser, at den store konkurrence om P&Gs mediabudget har haft indflydelse på beslutningen.

“Man ændrer ikke en organisation med 70-80.000 medarbejdere, fordi en stor kunde har overvejelser om en stor del af sit budget,” siger Maurice Levy til AdAge.

Kilde: AdAge