Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk
Det nye demenssymbol skal fungere som en håndsrækning for mennesker med demens og de folk, de møder.

Publicis har stået for indledende analyser og medieplan, mens Saatchi & Saatchi har udviklet demenssymbolet og kampagnen. Blenderday har bistået med produktionen af kampagnefilmen.

Organisationen Folkebevægelsen for et demensvenligt Danmark (FFDD) distribuerer i disse dage tusindvis af kits med et nyt symbol.

Demenssymbolet skal synliggøre for omverdenen, at mennesker med demens måske kræver særlige hensyn. Samtidig kører der også en kampagne, der skal gøre danskerne opmærksomme på symbolet og oplyse om, hvilke hensyn man bør tage.

Bag kampagnen står Publicis Media og Saatchi & Saatchi. Publicis har stået for indledende analyser og medieplan, mens Saatchi & Saatchi har udviklet demenssymbolet og kampagnen. Blenderday har bistået med produktionen af kampagnefilmen.

I tillæg til kampagnen arbejder FFDD med at informere folk i de erhverv, hvor der særligt kan være behov for opmærksomhed – som detailhandel og offentlig transport – og som også selv kan have gavn af at vide, hvordan de bedst kan tilbyde eventuel hjælp til et menneske med demens. Rådene lyder, at man skal tage kontakt, tale tydeligt og være tålmodig.


Demenssymbolet kan sættes på tøj, nøgler og f.eks. rejsekort. 

Lone Harlev, sekretariatsleder FFDD, siger i en pressemeddelelse, at tanken bag symbolet er, at håndsrækningen går begge veje.

“Naturligvis har mennesker med demens af og til et behov for lidt ekstra tålmodighed eller venlighed. Men det kan også være til stor hjælp for alle os andre, at vi ved, at her møder vi et menneske med demens,” siger Lone Harlev. Hun uddyber:

“Vores analyser vidner om en stor villighed til at hjælpe, og i en ofte hektisk hverdag, kan det være virkelig værdifuldt med noget, som minder os om at lade potentiel irritation erstattes af venlighed.”

Chief creative fra Saatchi og Saatchi, Sebastian Jensen, siger, at både symbolet, det tilhørende kit og kommunikationskampagnen er udviklet i tæt samarbejde med mennesker med demens. Han kalder dialogen en ledestjerne for projektet: 

“Det har været en meget inspirerende dialog, vi har haft. Det er på den måde blevet en ledestjerne for projektet, at vi taler på vegne af mennesker med demens. Det er jo dem, som først og fremmest skal tage symbolet til sig og føle, at det giver reel værdi i deres hverdag.”

Symbolet bliver distribueret i landets kommuner gennem såkaldte demenskoordinatorer og aktivitetsmedarbejdere på demenscentre, og kan også bestilles via Alzheimerforeningen og Ældresagen.

Kampagnen kører i tre etaper. Den første starter i denne uge og løber til og med uge 21, mens de to andre kommer senere i 2021. 

Se kampagnefilmen her.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club