Puha, det er krævende at markedsføre via Facebook

Peter Engholm
25@mail.dk

Men også givende. Energi Nord lancerede Facebook-siden Lys i Afrika, der fik så mange medlemmer, at det udløste 5.000 solcellelamper til Uganda. Nu følger flere lamper og et elprodukt skabt af Facebook-input.

Elselskabet Energi Nord brugte en del af marketingbudgettet på – den 12. maj 2010 – at oprette Facebook-siden Lys i Afrika – og lovede 1 solcellelampe til Uganda pr. 25 medlemmer af siden.

Både siden og Energi Nord blev nærmest løbet over ende, for i løbet af 2½ måned kom der 125.000 medlemmer, og de første 5.000 solcellelamper (á knap 100 kr.) blev skibet afsted.

Men har man sagt A, må man også sige B – og derfor fortsætter Energi Nord aktiviteterne, selv om det er en udfordrende måde at markedsføre på.

“Puha, det er krævende at gøre det på denne måde, og det ville have været lettere bare at indrykke annoncer i Nordjyske. Men det er også involverende og givende. Vi havde bange anelser, da vi – efter de første 5.000 lamper – stoppede med at donere lamper via Facebook. Men aktiviteten i sig selv stoppede ikke, og der er støt kommet flere medlemmer til, så siden nu har 151.000 medlemmer,” siger Helle Pasgaard, marketingkoordinator og projektleder for Lys i Afrika ved Energi Nord.

Til de 5.000 solcellelamper er der nu føjet 1.500 til, bl.a. fordi private har doneret beløb til lamper, og fordi Energi Nord har udviklet et nyt produkt – ud fra input i de sociale medier.

“Vi har lyttet til Facebook-gruppen, og her har medlemmerne været bekymret for solcellelampen – hvad nu når batteriet ikke længere virker. Og derfor lancerede vi den 1. april et nyt produkt, hvor vi giver to øre pr. kWh strøm, som kunden bruger, til Lys i Afrika-projektet. For en gennemsnitshusstand, der vælger produktet, svarer det til ca. 80 kr., som Energi Nord giver. Pengene vil blive brugt til køb af endnu flere solcellelamper og vedligehold af de lamper, vi allerede har delt ud,” siger Helle Pasgaard.

Elselskabets omkostninger ved det nye produkt bliver ikke taget fra marketingbudgettet, men det gør naturligvis de aktiviteter, der skal fortælle om produktet, samt dokumentation af projektet. Således har Lys i Afrika haft en fotograf nede i Uganda og beskrive de foreløbige resultater af projektet.

Lys i Afrika har fået kritik af NGOere, der fandt det forkert, at de lokale familier betaler for at få solcellelampen.

“Vi samarbejder med både lokale, JEEP i Uganda og NGOere i form af Folkecenter for Vedvarende Energi, og rådet fra dem var, at vi skulle tage et symbolsk beløb for lamperne. Ellers ville de ikke blive værdsat og passet på. Holdningen i Uganda er, at man skal yde noget for at få noget. En del af de indtægter bruges på at uddanne 10 lokale elektrikere i de områder, solcellelamperne er delt ud,” siger Helle Pasgaard.