I Rumænien er QR-koder og Facebook endnu ikke en del af den generelle mediepalette og derfor blev de to ting sat i fokus, da det danske bureau Montdor Creative Agency, skabte et loyalitetsprogram for Pepsico Romania.
“Vi ønskede at gøre Pepsico til first movers inden for activation i Rumænien, og lagde derfor meget vægt på at udvikle et koncept, som ikke blot søsatte QR-koden, men også sørgede for det kom godt i havn. Derfor udviklede vi instant win i stedet for et microsite med f.eks. info omkring produktet. Vi skal sørge for de får en god førstegangsoplevelse med QR-koden,” siger eventmarketing manager Hanne Damsgaard fra Montdor.
I Baneasa Cinema, som er den største biograf i Bukarest, kan biografgængerne nu scanne en QR-kode, hvor man kan vinde gratis Pepsi, Lays og biografbilletter samt checke ind på Facebook, hvilket er meget nyt og banebrydende i Rumænien.
Kampagnen kører i to måneder i første omgang, og hvis det bliver en succes, vil den blive forlænget til et år. Ifølge Hanne Damsgaard, var der 3.000, der scannede den første måned og man havde højst regnet med omkring 1.500.
Montdor – der har eksisteret siden 2007 og i januar i år skiftede navn fra Montdor Event Marketing til Montdor Creative Agency for at markere, at man nu laver meget mere end events – ser muligheder i eventbranchen i østlandene, og samarbejdet med Pepsico Romania har været utrolig lærerigt.
“De er meget interesseret i activation og nye tendenser og vil gerne følge med i det forreste felt. I Rumænien blev vi dog meget overrasket over at 4Square og Facebook check-in var ‘det nye’. Vi vejledte vores kunde til at bruge Facebook ud fra vores erfaringer her i Norden hvor Facebook uden tvivl jo har vundet den kamp for længst” siger Direktør Dion Guldbjerg, fra Montdor Creative Agency.