Iværksættere går i krig mod QR-koder. Sådan skriver Børsen om to danske iværksættere, der har købt en italiensk virksomhed med en teknologi, der anvender billeder i stedet for QR-koder.
Virksomheden, der hedder Virty 3D, bruger billeder som fotos, logo, etiketter og lignende i stedet for QR-koder, og ideen er, at der skal være en egentlig oplevelse forbundet med at scanne disse.
”Grundprincippet i Virty 3D er det, man kalder oplevelsesbaseret marketing. I modsætning til den normale form, hvor man læser, hører og lærer og bagefter hurtigt glemmer, er filosofien her at integrere det med oplevelse. Hvis du samtidig får en oplevelse, styrker du flere af dine sanser”, siger Michael Niebling, der er partner og adm.dir. i Virty 3D.
Teknologien er der – men hvad skal man med den? Det er netop spørgsmålet om konceptudvikling, der er udfordringen.
Som eksempel på dette, nævner Michael Niebling en kobling mellem et Carlsberg logo eller-etiket og et bagvedliggende filmklip, som f.eks. kan præsentere forskellige trøjer og t-shirts, som kan købes online.
Michael Niebling har sammen med partneren Isaac Martin Rojas Mora haft dialog med potentielle kunder som FCK, Brøndby IF, Heineken, Bonbon-Land samt partierne Venstre og Det konservative Folkeparti.
Desuden har de indgået et samarbejde med den nyetablerede outdoor-virksomhed, Out of Home Media samt transportselskabet Arriva om at udvikle en fælles Arriva-Virty 3D-app til brug for buspassagerer.
Børsen Digital p. 5-6.