Af Peter Engholm 25@mail.dk

Tre dage før Red Barnets landsindsamling søger Dansk Røde Kors via helsidesannoncer at hverve indsamlere til sin indsamling. Et brud på de uskrevne regeler mener Red Barnet.

“Meld dig som uventet gæst – til Røde Kors indsamlingen 4. oktober”.

Det er overskriften på en helsidesannonce i bl.a. Berlingske i dag. Afsenderen er Gevalia, der tidligere på året har markeret som støtte for besøgstjenesten i Dansk Røde Kors.

Både tjeneste og landsindsamlingen er gode sager, men dagens annonce er samtidig udtryk for dårlig timing, mener man i Red Barnet.

“Man kan sige, at vi har fået uventede gæster i vores indsamling,” siger kommukationschef Mogens Damgaard, Red Barnet.

“Der har i mange, mange år været en gentleman-agreement mellem de store velgørende organisationer om, at man ikke hverver indsamlere i hinandens periode. Inden for organisationen – eksempelvis kundeblade og direct mail – er det naturligvis altid ok, men ikke massekommunikation. Derfor undrer det os meget at se annoncen fra Røde Kors – og så netop lige i vores primetime. Sidste år fik vi 2.000 indsamlere de sidste tre dage før indsamlingen,” siger Mogens Damgaard.

Han mener, at annoncen skaber unødig forvirring om, hvem der egentlig samler ind. “Kunne de ikke bare have ventet til på mandag?” lyder det mindelige spørgsmål fra Mogens Damgaard.

“Det er ikke os i Dansk Røde Kors, der har indrykket annoncen, men Gevalia. Vi har i vores dialog med dem gjort opmærksom på denne uskrevne regel, men Gevalia er en kommerciel samarbejdspartner, og indrykningen var afgjort af deres kampagnebudget og -periode. Altså et hensyn til detailhandlen,” siger fundraisingchef i Dansk Røde Kors, Kenneth Øhrberg, og tilføjer:

“Herefter ringede vi straks til Mogens Damgaard i Red Barnet og fortalte om tidsplanen, og at vi var kede af det.”

Han understreger, at man – i modsætning til kommercielle virksomheder – ikke har interesse i, at de øvrige i branchen – i dette tilfælde NGOer – klarer sig dårligt.

“Red Barnet rykkede i øvrigt for nogle år siden deres indsamling en uge tættere på vores, og midt i vores tv-kampagne sidste år gik en anden NGO også på tv. Når det så er sagt, så mener vi, at gentlemanagreementen er en god ting. Vi arbejder jo også for den samme sag,” siger Kenneth Øhrberg.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club