Af Peter Engholm 25@mail.dk

Group M og Omnicom delte de otte priser lige over, da Årets Rambuk’er blev uddelt i aftes. Ellers lignede det Same procedure as last year, da Mediaedge:cia konverterede én nominering til top-prisen ved Årets Rambuk, og PHD atter vandt tre priser.

Årets Rambuk er vokset: Fra 4 til 7 priser og fra 350 til 440 deltagere. Men der var alligevel nogen, der glimrede ved deres fravær i går, da mediabureauerne og Huset Markedsføring uddelte priser i går aftes i 1001hal på Islands Brygge.

Hvor var statsminister Anders Fogh Rasmussen? Et nærliggende spørgsmål, idet Mediaedge:cia vandt Grand Prix og Mediestrategiprisen for Venstres valgkampagne. Valg 2007-2009, som kampagnen hedder, blev også prisbelønnet ved Creative Circle Award i foråret, og det gik Fogh på scenen for at takke og “bakke den kreative verden op”. Samme opbakning fik mediabureauerne ikke, men måske var statsministeren ved at tælle irske EU-stemmer op, lød et bud på en forklaring fra Steffen Hjaltelin, der var på scenen som repræsentant for kampagnens reklamebureau Hjaltelin, Stahl & Co.

Og mere fravær: Hvor var eksempelvis Carat, Starcom og IUM? Ikke på Rambuk-scenen, for nu at bruge udelukkelsesmetoden. IUM havde en enkelt nominering, og dog repræsenteret ved awardshowet – men Carat og Starcom blandede sig mildt sagt ikke.

Scenen blev i stedet overladt til mastodonterne GroupM og Omnicom Media Group, der delte rovet på i alt otte priser ligeligt imellem sig.

Mediaedge:cia skulle lige som sidste år kun bruge en enkelt pind på shortlisten til at nappe Grand Prix’en, mens PHD – også i en gentagelse af sidste år – modtog tre priser, hentet i år fra ni nomineringer. Priserne blev delt med kunderne Tuborg, Carlsberg og Tulip.

Men takket være udvidelsen af antallet af priser blev der også plads til nye ansigter på scenen:

Mediacom for SF (ligeledes belønnet ved Creative Circle), OMD og Agenda Group for Playahead launch og Mindshare for Axe.

Awardshowets veloplagte og stringente konferencier, eks-Robinsonværten Thomas Mygind, modstod fristelsen til spille kæk, da kampagne-prisen low budget gik til PHD/Tulip for et Steff Houlberg-sponsorat på netop Robinson Ekspeditionen. Til gengæld modtog han aftenens største bifald, da han med øde-ø patos lagde op til “afgørelsens stund: De startede 10, nu er de 5”. Det var naturligvis noget vås, for der var syv prisvindere, der skæres ned til én Grand Prix:

Og det blev altså – som sædvanlig fristes man til at sige – Mediaedge:cia.

Mediestrategiprisen + Grand Prix

  • Mediabureau Mediaedge:cia
  • Annoncør Venstre
  • Produkt Valgkampagne
  • Kampagnens navn Valg 2007-2009
  • Credit, annoncør Jens Skipper Rasmussen
  • Credit, mediabureau Jane Sørensen Ravn, Kristian Koch Jensen
  • Reklamebureau Hjaltelin, Stahl & Co
  • Credit, reklamebureau Steffen Hjaltelin

Involveringsprisen

  • Mediabureau PHD
  • Annoncør Carlsberg
  • Produkt Carlsberg Pilsner
  • Kampagnens navn Carlsberg Cup
  • Credit, annoncør Martin Andersen og Kristian Walsøe
  • Credit, mediabureau Jesper Lysholdt, Nini Roed Andersson, Morten Beyer
  • Reklamebureau 727 og &Co
  • Credit, reklamebureau 727: Peter Grumsen. &Co: Thoams Christensson og Marianne Louise Seirberg

Annoncør-prisen

  • Mediabureau PHD
  • Annoncør Tuborg
  • Produkt Tuborg Julebryg
  • Kampagnens navn Tuborg Julebryg
  • Credit, annoncør Carsten Suhrke, Iben Stenholm og Rikke Eriksen
  • Credit, mediabureau Rikke Grønlund, Nini Roed Andersson, Ole Thonesen og Bettina Blomkvist
  • Reklamebureau Wibroe, Duckert & Partners

Kampagne-prisen low budget

  • Mediabureau PHD
  • Annoncør Tulip
  • Produkt Steff Houlberg
  • Kampagnens navn Robinson-sponsorat “Stakkels Steff”
  • Credit, annoncør Mads Aagaard Jensen
  • Credit, mediabureau Rikke Grønlund, Nini Roed Andersson, Jesper Theilgaard og Anne-Marie Diederichsen
  • Credit, andre Viasat
  • Reklamebureau Scanad

Innovations-prisen

  • Mediabureau OMD og Agenda Group
  • Annoncør MTG
  • Produkt Playahead.dk
  • Kampagnens navn Playahead launch
  • Credit, annoncør Martin Ersted
  • Credit, mediabureau Agenda: Sylvia Mark og Sarah Holmslykke. OMD: Rikke Grundtvig
  • Reklamebureau Agenda Group og Omnicom Media Group

Kampagne-prisen mere end 1 mio. kr.

  • Mediabureau Mediacom
  • Annoncør Socialistisk Folkeparti
  • Produkt Valgkampagne 2007
  • Kampagnens navn Valgkampagne 2007
  • Credit, annoncør Thor Möger Pedersen og Turid Leirvoll
  • Credit, mediabureau Annette Brønd, Pernille Rosenqvist og Rasmus Møller
  • Reklamebureau Wasabi, Kompas Kommunikation og Danmarks Mindste
  • Credit, reklamebureau Dennis Pedersen, Bo Falsig og Per Toftager

Nye medier-prisen

  • Mediabureau Mindshare
  • Annoncør Unilever Danmark
  • Produkt Axe
  • Kampagnens navn BomChickaWahWah
  • Credit, annoncør Lotte Fellman, Ditte Frederiksen og Maria Lövdén
  • Credit, mediabureau Trine Nielsen og Paw Saxgren
  • Credit, andre 3 og M!, Forlaget Benjamin
  • Reklamebureau BBH London

 

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club