Rambukken 2023: Se alle vinderne

Peter Engholm
25@mail.dk

Årets 17 bedste mix af målgruppe, strategi, idé og effekt blev hyldet ved Rambukken. Se både vinderlisten og bureaulisten her.

Rambukken hædrer brands og bureauers høje standard i måden at anvende medier. Det kan anvendes på så mange måder, at awardshowet fra Dansk Markedsføring i år føjede 3 kategorier til listen, som nu tæller 16 kategorier og 1 Grand Prix. 

Og ved torsdagens awardshow i Moltkes Palæ i København gik netop Grand Prix’en til Power, bistået af Social Works og Friday, for ”Verdens største live-shopping show”. Casen vandt også content activation prisen.

OMD blev for tredje Rambuk-år i træk den største bureauvinder, denne gang med hele seks priser fordelt på fem brands. Så mange priser har et bureau ikke før vundet ved Rambukken. 

I alt 18 bureauer og 13 brands kom på scenen. Både Coop, Kims og Meny gjorde Power kunsten efter ved at vinde to priser pr. case. 

Kims var på en måde på scenen flere gange, idet aftenens konferencier, Jesper Groth, i 2020 blev lanceret som ”krydderiassistenten Tommy” i Kims’ kampagneunivers. Han afløste chipkongen Jørgen, der havde været med fra begyndelsen i 1997 – sammen med Wibroe, Duckert & Partners. Det var dog ikke en Tommy- men influencer-båret Kims-case, der vandt aftenens to priser. 

Kims to Rambukker – begge influencer-båret.

Halvdelen af de 18 vindende bureauer fik mere end enkelt pris med hjem. Udover grand prix-vinderne og OMD drejede det sig om Orchestra, Accenture Song, Marketsquare, Republica, Hearts & Science samt førnævnte Partners. 

Rambukken begyndte i 2005 og er – blandt branchens nuværende prisuddelinger – awarden med den længste historie under samme navn. Og Rambukken står stærkere end nogensinde med rekord i både antal indsendelser og antal shortlistede – og igen i år kunne arrangørerne melde udsolgt. Faktisk proppet. Og alle ivrigt diskuterende.

Standup’eren Thomas Warberg fik, som et surprise-20-minutters-indslag, aftenens største ørenlyd og bifald. Steffen Blauenfeldt Otkjær, AKQA, fik det største bifald blandt de motiverende jurymedlemmerne med sin personlige og rørende tilgang til ensomheds-casen fra Coop.

Rambukken 2023 – vindere

Case, kunde, bureau

Grand prix

  • Verdens største live-shopping show
    Power
    Social Works & Friday

Indsigt

  • Ikke alt kan erstattes, men giv os chancen
    Meny
    Marketsquare og Hearts & Science

1.partsdata

  • Personalised Automation Like No Other
    Søstrene Grene 
    Impact Extend

Media Strategi

  • The Equal Sponsorship
    Visa
    Publicis Danmark, Schwarz PR og Lead Pr

Marketing Automation

  • IKEA’s omni-channel Marketing-program sikrer Markedsandele i et marked i Modvind
    IKEA
    iProspect og Dentsu X

Bæredygtighedsprisen

  • Sluk for Danmark
    Norlys
    Orchestra og Accenture Song

Branded Content

  • Du respawner ikke IRL
    DSB
    Drum CPH og OMD

Content Activation

  • Verdens største live-shopping show
    Power
    Social Works & Friday

Kampagne

  • KiMs Chips Battle
    KiMs
    OMD & Wibroe, Duckert & Partners

Experimental

  • CamouFlags
    Vice Media
    Brandhouse og Virtue

Not For Profit

  • #25dagemodensomhed
    Coop
    OMD og Republica

Effekt – mediebudget under 1 mio

  • Diabetes kan ramme os alle
    Diabetesforeningen
    Accenture Song og Orchestra

Effekt – mediebudget over 1 mio

  • Guld Barre: Genoplivning af ikonisk brand og produkt
    Toms Gruppen
    OMD og Twenty

Kreativ Outdoor 

  • Ikke alt kan erstattes, men giv os chancen
    Meny
    Marketsquare & Hearts & Science

Influencer Excellence

  • KiMs Chips Battle
    KiMs
    OMD & Wibroe, Duckert & Partners

Public Relation

  • #25dagemodensomhed
    Coop
    OMD og Republica

Out of Home Media Challenge

  • Dine venner er på vej til…
    Fernet-Branca
    Pong

Rambukken 2023 – Bureauliste

  • 51  OMD 
  • 22  Orchestra
  • 21  Social Works
  • 21  Friday
  • 20  Accenture Song
  • 20  Marketsquare
  • 16  Wibroe, Duckert & Partners
  • 16  Republica  
  • 15  Hearts & Science
  • 13  Brandhouse/Subsero
  • 10  Dentsu X 
  • 10  Drum CPH
  •   9  iProscpect
  •   8  Pong
  •   8  Twenty
  •   7  &Co.
  •   7  Virtue
  •   7  Impact Extend
  •   7  Publicis Denmark
  •   6  Schwarz PR
  •   6  Lead Pr
  •   6  Carat
  •   4  Wavemaker
  •   3  Nørgård Mikkelsen
  •   3  PHD Media  
  •   3  UncleGrey
  •   2  Armstrong Film
  •   2  AceCat FFX
  •   2  GeelmuydenKiese
  •   2  Mindshare
  •   2  Ocean Outdoor
  •   2  TV 2 Creative
  •   1  Bates VMLY&R
  •   1  Nord DDB
  •   1  Operate
  •   1  Advance
  •   1  Story Lab
  •   1  Havas Danmark
  •   1  Simone Westergaard Nielsen og Emil Gammeltoft, KK-DMJX
  •   1  Radius CPH
  •   1  Saxo.com
  •   1  FCK Media
  •   1  3
  •   1  SmilFonden
  •   1  EssenceMediacom
  •   1  Annalect
  •   1  The Unicorn
  •   1  Blonde Inc
  •   1  Merkle

Bureaubiz giver fra og med awardsæsonen 2023/24 1 point pr. nominering, 3 point for bronze, 4 point for sølv og 6 point pr. pris eller guld samt 6+6 point for en Grand Prix