Af Peter Engholm, journalist
Rasmus Dunvad

En af landets mest prisvindende kreative lancerede for godt et år siden sit eget bæredygtige tøjbrand. Nu markedsfører han det på en usædvanlig måde.

Produktet er analogt, som tøj nu engang er. Salgskanalen er online i form af dunvilleapparel.com. Og markedsføringen har vist sig at fungere bedst, når den har været analog – som det var tilfældet med en bagsideannonce i Jyllands-Posten i sidste uge.

Bag annoncen står Rasmus Dunvad, der har været på UncleGrey, var medstifter af AarhusKontoret og Marv, som blev solgt til Envision, og undervejs opnåede status som en af landets mest prisvindende kreative.

I 2017 stiftede han sit eget bureau, Dunville, som udelukkende skulle arbejde med virksomheder, der er bevidst om deres ansvar for miljøet.

Sideløbende havde han en idé til, hvordan man kunne løse modebranchens miljøproblemer, og i slutningen af 2019 lancerede han Dunville Apparel – The Everlasting Collection. Designet i Danmark, klippet, håndsyet og vasket i en landsby i Norditalien. Knapperne er af genbrugsmetal, trådene er af genanvendt polyester, og der bruges 70 pct. mindre vand i forhold til konventionel tøjproduktion. Og hele forhistorien og lanceringen blev fortalt i Bureaubiz’ søstermedie, Creative Club.

Nu dukker Dunville Apparel så op på bagsiden af Jyllands-Posten med rubrikken ”Den bedste nyhed du kommer til at læse i denne avis”. Se annonceteksten nederst.

Det er i tråd med tiden at producere en bæredygtig tøjkollektion og sælge det online. Men det er usædvanligt at markedsføre det med en printannonce …

”Jeg famler mig stadig lidt frem. Det er et analogt produkt i en digital kanal – og her markedsført i et analogt medie. Men det har ikke desto mindre vist sig at være ganske effektivt,” siger Rasmus Dunvad om tiltaget.

Det er heller ikke billigt at indrykke en annonce. Er det de sidste krampetrækninger eller udtryk for, at det går godt i forretningen?

”Det går sådan set godt, men da pandemien kom, koncentrerede jeg mig om at tjene penge i mit bureau. Desuden er jeg – som kreative nok er flest – ret fokuseret på at skabe og udvikle, så da Dunville Apparel var lanceret og oppe at køre, lagde jeg for en stund energien i nye projekter. Men mine kunder holder meget af produkterne og historien, og jeg ser bestemt en fremtid i mærket – det er forklaringen på markedsføringen,” siger Rasmus Dunvad.

Han tilføjer, at annoncen i Jyllands-Posten faktisk er den anden fra hans side. Den første bestod af et billede med en mand i lotusstilling og mellem hans strakte langefingre stod der ‘Dear Fashion Industry’. Den gav ingen reaktioner fra kunder-in-spe, men derimod en opringning fra Dansk Erhverv, hvor en konsulent, der repræsenterede tekstil-industrien, gerne ville høre, hvad det nu var for noget.

”Jeg satte mig til tasterne med den næste annonce, og hvis man har noget på hjerte, som er mere end bare reklame, så vil der også være nogen, der lytter til din historie. På den måde er alt nyt, men intet er forandret,” siger Rasmus Dunvad.

Han ser ikke printannoncerne som en spareøvelse – eller som det eneste rigtige for dunvilleapparel.com:

”Dét, der fungerer bedst digitalt, er jo film. Samtidig skal der optimeres på så mange parametre digitalt, og på dén måde er det ressourcekrævende at komme i gang med, sådan for alvor. Jeg står selv for absolut alt i Dunville Apparel. Min søn Sylvester hjælper godt nok med SoMe, bl.a.vores ‘Spar en million’-kampagne til Black Friday, men printannoncer er jo en uhyre simpel måde at udkomme på” siger Rasmus Dunvad.

Han oplyser, at salgskanalen ikke udelukkende har været online.

”Jeg åbnede en fysisk butik i Ebeltoft. Og den gik fint. I hvert fald i de fem uger, der gik, førend landet lukkede. Igen. Men når landet åbner på ny, åbner butikken igen. Akustikken, der sælger guitarer i København, forhandler også kollektionen. Musikere kan godt lide konceptet, og jeg elsker til gengæld musikken,” siger Rasmus Dunvad.

Markedsføringen i Jyllands-Posten bliver inden længe fulgt op af flere annoncer i andre dagblade.

Teksten i Rasmus Dunvads annonce:

Den bedste nyhed du kommer til at læse i denne avis

Vi kan lige tage de dårlige nyheder først: Ingen regering kan løse miljøproblemerne.

Den mægtige modebranche er f.eks. den 2. mest forurenende industri i verden, og det skyldes bl.a. de mange kollektioner, som hvert år minder dig om, at du er so last year.

Det er skruen uden ende. Men vent. Den gode nyhed er, at du slet ikke behøver at vente på nogen regering. Start med at lade være med at købe nye bukser. Og skulle du faktisk have brug for nyt, så nøjes med at købe det bedste i verden. Noget, som holder i både produkt og design.

Måske endda så bæredygtigt produceret, at det næsten er for meget af det gode.

Jep. Så nemt er det at gøre noget.

Magten er ikke regeringens. Den er din, og den klæder dig.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club