Rebranding: MTV vil give seere og kunstnere magten

FiG

Stationen har lanceret et nyt slogan, og vil nedbryde grænserne mellem lineært og internet-tv.

Flow-tv er på vej til at dø. Sådan har det lydt igen og igen i de senere år i takt med at den digitale verden er kommet til at fylde mere og mere.

Nu tager MTV, der engang selv var med til at sætte nye tider i gang, konsekvensen og lancerer en rebranding, der ikke bare byder på et nyt look, men også, at man vil give seere, artister og kunstnere magten.

Fundamentet udtrykkes ved, at det traditionelle “I want my MTV” slogan bliver til “I am my MTV” (se mere om det nye MTV her).

MTV siger selv, at grænsen mellem internet og lineært tv nedbrydes.

I første omgang kan unge påvirke kanalens indhold via #MTVbump, som både online og on air sætter spot på sociale medier-videoer, og de vil bl.a. kunne opleves på MTV i pauserne mellem programmerne. Om det er fest-tricks, kattevideoer, dagens morgenmad, parkour eller trompetspil – det er helt op til seerne, hvad de har lyst til at vise.

MTV samler videoerne ved hjælp af et CMS-system, som er udviklet i samarbejde med B-Reel Creative. Det gør det muligt for MTV-medarbejdere at sortere videoerne, så de har lokal relevans og ikke indeholder stødende materiale, før de bliver programsat og uploadet online.

Videoer kan også uploades via hjemmesiden MTVbump.com, der kommer til at indeholde alle de “bumps”, som er blevet vist på skærmene rundt omkring i verden.

#MTVbump giver desuden MTV mulighed for at sætte spot på musikere og give dem en ny og kreativ måde at kommunikere med deres fans (se mere om MTVbump her).

“Ingen andre er i stand til at få brugergenereret indhold så hurtigt på skærmen på en verdensomspændende skala. #MTVbump tillader os at være helt utroligt aktuelle og lokalrelevante – hvilket er vigtigt,” siger Kerry Taylor, der er Head of MTV International and Chief Marketing Officer of Viacom International Media Networks UK.

Blandt andre initiativer vil MTV vise ny videokunst i “Art Breaks”, og MTVs egne promoer vil få et anderledes look, der eksperimenterer med narrative strukturer og visuel fortællekunst. De bliver kortere, mere larmende og hyper-visuelle.