Af Peter Engholm 25@mail.dk

Landets største reklamebureau har i et par år sigtet mod at udvide partnerkredsen – siden er kredsen skrumpet, og partner-emner har forladt bureauet – senest Mie Krog. Pipelinen er dog intakt, lyder meldingen.

For små to år siden var der 9 partnere i Recommended, en 10. var på vej, og adm. direktør Jørgen Blauert forestillede sig, at bureauet kunne komme til at have op mod 15 partnere.

“Vi ser det som et middel til at styrke vores rekrutteringsmuligheder og til at udvikle bureauets kompetencer. Det er vores vurdering, at partnerskab er attraktivt for branchens gode hoveder,” sagde Jørgen Blauert i begyndelsen af 2009.

Siden da er bureauet vokset – både i bruttoavance og antal medarbejdere – så man i dag er Danmarks største reklamebureau, men hvad angår partnerkredsen, har man snarere sunget de første vers af “Ti små cyklister”, for der er i mellemtiden blevet stadig færre.

Det begyndte med, at Mogens Kristensen sprang i målet. Han var som strategisk direktør i bureauet udset til at gøre kreativ direktør, Ulrik Juul, selskab som partner. Ulrik Juul var blevet partner nr. 9, men Mogens Kristensen blev ikke nr. 10 i dén flok, idet han i januar 2009 i stedet valgte at tage til Uncle og lede bureauet sammen med Lars Samuelsen.

Sidst på sommeren samme år tiltrådte Mie Krog så som kontaktdirektør, medlem af direktionen og udset til at blive partner – med tiden. Men den 10. partner blev hun ikke – i første omgang fordi bureauet i oktober skilte sig af med kommerciel direktør Carsten Skakkebæk og kontaktdirektør Allan Bartram, der begge havde været partnere i bureauet i godt otte år.

Og i går kom det så frem, at Mie Krog stopper “efter gensidig aftale” – og ganske som det var tilfældet med Skakkebæk og Bartram, går informationsstrømmen ikke ligefrem over sine bredder, når de implicerede partner skal uddybe grunden til afskeden.

Men uanset, hvad afgangene skyldes, så ændrer det ikke ved, at Recommended langt fra har fulgt sin målsætning om at udvide partnerkredsen – og at pipelinen, udefra set, virker drænet.

Har I forladt tanken om en udvidelse af partnerkredsen?

“Nej, det er fortsat vores plan. Og vi har nye partnere stående i korridoren,” siger Jørgen Blauert.

Hentes de indefra eller udefra?

“Indefra. Udvidelsen af partnerkredsen skal ses i lyset af de kraftige opkøb og udvidelser, vi har foretaget det seneste halvandet år,” siger Jørgen Blauert.

På den baggrund burde det være relativt let at identificere de potentielle partnere. Alene i år har Recommended åbnet et bureau i København og købt et andet.

Først blev det til Recommended Cph – med to direktører fra Halbye-Kaag JWT hentet ind til at tegne bureauet: Rune Gitz-Johansen, tidl. kontaktdirektør og nu adm. direktør, og kreativ direktør Flemming Holm.

Siden fulgte købet af Zupa, der udover sit hidtidige virke skal støtte Recommended Cph samt oprette et Zupa i Århus. Webbureauet tegnes af de to direktører og medstiftere, Niels Ranum og Lars Tversted.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club