Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

De britiske reklamemyndigheder har underkendt en kampagne fra sportstøj-firmaet. I Sverige har L’Oreal fået forbud mod at påstå, at cremer fjerner rynker.

To store internationale firmaer er i henholdsvis England og Sverige kommet i klemme med påstande, som er blevet underkendt som udokumenterede og derfor blevet forbudt.

Med et budskab om at “Få en bedre røv ved hvert skridt, du tager” illustreret med en masse vuggende numser (se filmen her), søger Reebok i England at markedsføre sin EasyTone sportsko.

Et godt reklamebudskab? Måske – og i magasinannoncer har Reebok endda sat tal på forbedringen. Men hvad hvis man bliver bedt om at dokumentere det?

Det blev Reebok af de britiske reklamemyndigheder, The Advertising Standards Authority (ASA), som følge af to klager. Og det gik ikke godt.

Reebok fremlagde godt nok en analyse, men ASA har underkendt den som utilstrækkelig og har derfor forbudt reklamen.

Reebok fastholder, at tusinder af forbrugere fortæller, at de er glade for skoen og at den virker.

“For os er det den vægtigste dokumentation,” siger en talsperson for Reebok til Campaignlive.

I Sverige er et andet stort firma også løbet ind i problemer med dokumentation. Det drejer sig om L’Oreal, som på flere produkter siger, at cremer som Lancôme High Resolution og Vichy Liftactiv Pro fjerner rynker i ansigtet. L’Oreal sætter tal på forbedringen – fra 43 til 70 pct.

Men firmaet blev i 2009 slæbt for den svenske Markedsdomstol, og her har man nu sagt at påstandene er udokumenterede, og derfor må L’Oreal ikke mere bruge udtryk som “reparerer” og “reducerer” rynker.

Det fortæller Dagens Media.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club