Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Mindst tre store annoncører brugte Champions League finalen til lancering af nye film. Finalen er ved at blive så kommercielt interessant, at den bliver den europæiske Super Bowl

Når det er stort, så skal man være der, hvis man er stor og ønsker at være stor.

“I USA er Super Bowl’en så stor, at de store annoncører har indset, at de skal være til stede. Champions League har efterhånden udviklet sig til at have så meget opmærksomhed og kommerciel værdi, at finalen på samme måde er et oplagt sted at lancere nye marketing-tiltag”, siger adm. dir. Christian Vollerslev, Promovator.

Det er der så også flere store annoncører, der gjorde i går, hvor Manchester United blev slået af Barcelona.

Adidas havde verdenspremiere på en ny ambitiøs film og Ford lancerede en ny film, hvor man fokuserer på mærket frem for modellerne.

Desuden forsøgte Reebok sig med en viral film med Barcelona’s Thierry Henri og Manchester United’s Ryan Giggs (se filmen her).

Det er dog ikke et tiltag, der får ubetinget ros fra Søren Christensen fra Robert/Boisen & Likeminded, der har erfaring med markedet gennem arbejde for Puma.

“Filmen er da ret hyggelig og en sjov optakt til kampen. Jeg kan dog godt sætte spørgsmål ved dens virale kvaliteter, hvis nettet er den eneste distributionsform”, siger Søren Christiensen og fortsætter:

“Den ligner mere et traditionelt tv-spot. Der skal nok noget mere slagkraftigt til at få unge fodboldfans til at sprede filmen og den ser heller ikke ud til at have opnået imponerende seertal på Youtube. Og efter i går er løbet ligesom kørt for filmen, jeg tror ikke Giggs er i samme legesyge humør efter kampen i går. Men det kan jo være der kommer en ‘Part two’, hvor Henry nyder håneretten. Hvem ved?”

Selvom Champions League er blevet den nok største europæiske kommercielle platform, så er der et godt stykke op til amerikanske tal.

I Danmark så ca. 600.000 finalen, hvilket er et flot tal. I England så ca. 8 mio. kampen og det anslås, at 40-50 mio. europæere fulgte med.

Men Super Bowl’en i USA samler op mod halvdelen af den amerikanske befolkning.

De 40-50 mio. i går skal endda ses i lyset af, at kampagne stod mellem to af de absolut mest attraktive hold.

“Selvfølgelig kan man forestille sig en finale med deltagelse af mindre attraktive hold. Jeg tror dog, der er så meget prestige forbundet med finalen, at det er usandsynligt, at den ikke vil have deltagelse af mindst et af de store hold”, siger Christian Vollerslev.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club