Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at to pr-folk ser mediebureauerne som en reel trussel. Læs også om, at spillemarkedet er blevet mere aggressivt. Samt om en associationsleg om politiske partier.

Mediebureauerne vil udvide paletten og tilbyde pr-rådgivning til deres kunder. Det kunne man læse i sidste uge.

Og hvis det sker, er det en reel og stor trussel mod pr-branchen.

Det mener tidligere formand for Public Relations Branchen, Jens Kofoed, der nu er adm.dir. i investeringsvirksomheden Firstchair.

Han ser en fordel for mediebureauerne i deres enorme mængde af data på forbrugerne samt kapital fra deres internationale ejere.

Også Geelmuyden.Kiese mener, at det vil give øget konkurrence, men også at det vil give mulighed for et tættere samarbejde de forskellige aktører imellem.

“Kommunikationsfaget er i rivende udvikling. De marketingansvarlige efterspørger en kombination af specialistkompetencer på brancheniveau og helhedskompetence på kommunikation. Det, som tidligere var reklamebudgetter, er i dag kanalneutrale kommunikationsbudgetter, hvor den bedste idé vinder og bestemmer kanalen. Det stiller helt nye krav til bureauerne på tværs af ståsted” ,siger Jeppe Veddinge, partner i Geelmuyden.Kiese til Børsen.

Til gengæld ser den nuværende formand for Public Relations Branchen, Morten Grøn, partner i Kreab Gavin Anderson, det ikke som en trussel, at mediebureauerne vil arbejde med pr.

Han mener, at pr-bureauernes spidskompetencer som for eksempel strategisk kommunikationsrådgivning, public affairs og krisekommunikation gør, at pr-branchen nok skal klare sig (Børsen, p. 46).

Spillemarkedet: Aggressive kampagner

Tonen i markedsføringen er blevet skærpet efter liberaliseringen af det danske spillemarked, siger adm.dir. i Danske Spil, Jens Aaløse til Børsen og det er noget vi skal regne med vil fortsætte:

“Det er en generel tendens i markeder, der bliver liberaliseret, at pris bliver et endnu vigtigere parameter. Det så vi i mobilbranchen og flybranchen, da de blev liberaliseret, og det ser vi i dag i spillebranchen. Og priskommunikation er altid aggressiv, fordi du bliver nødt til at råbe højt, for at prisen har fylde”.

Skærpelsen i markedsføringen har blandt andet vist sig ved, at Betfair har lanceret en sammenligningskampagne med tre andre spiludbydere Ladbrokes, Bet365 og Unibet.

Og det er helt bevidst, at kampagnen går til kanten ifølge Peter Weinreich, landechef for Betfair i Danmark, der mener, at bortset fra Danske Spil, adskiller de andre spiludbydere sig ikke i deres markedsføring (Børsen, p. 44).

Associationsleg med de politiske partier

Hvad tænker du, når jeg siger Liberal Alliance?

1.300 danskere har leget associationsleg og ud af det er der kommet en undersøgelse over partiernes brand eller måske mangel på samme.

Respondenterne fik hver 2 minutter til at associere frit over partierne i Folketinget og Sigge Winther Nielsen, forsker i parti- og vælgeradfærd på Københavns Universitet, fortalte i går i DRs Aftenshowet, at Liberal Alliance lå lavest i undersøgelsen med 35 point ud af 100 mulige.

Men det står nu ikke meget bedre til hos de øvrige partier. De to partier med de bedste brands, er ifølge undersøgelsen, Enhedslisten og Radikale Venstre og de fik kun 50 point hver.

De to partiers brand er i høj grad drevet af partilederne, hvilket betyder, at hvis partilederen bliver upopulær, bliver partiet det samme.

Sigge Winther Nielsen – der i øvrigt i slutningen af 2011 udgav bogen Politisk Marketing – Personer, Partier og Praksis – mener at partierne kun kan forbedre deres brand ved ikke at lytte til vælgerne.

Han siger til Aftenshowet, at det, der definerer et godt brand, er et produkt, som giver os det, vi ikke var klar over, at vi manglede og som derfor ikke kan testes i en fokusgruppe.

Derfor vil de partier, der ikke følger vælgerne men giver dem noget, de ikke havde regnet med, forbedre deres brand gevaldigt.

Her er de ord, der blev associeret med partierne:

  • Venstre: Lars Løkke, liberalisme, troværdig
  • Socialdemokraterne: arbejderparti, løftebrud, Helle Thorning
  • Konservativ: gammeldags, Lene Espersen, dårlig ledelse (Lars Barfod kommer langt nede på listen)
  • Radikale: Margrethe Vestager, vendekåber, midterparti
  • Enhedslisten: venstreorienteret, Johanne Schmidt Nielsen, kommunister
  • Liberal Alliance: Utroværdig, Anders Samuelsen og Naser Kader

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club