COI står for The Central Office of Information er den britiske regerings “centre of excellence for marketing and communications”. Men særlig excellent har det offentlige informationscenter tilsyneladende ikke været, for regeringen agter – ifølge Brand Republic – at skære 75 pct. af budgettet.
I 2009 havde COI et reklameforbrug på 208 mio. pund, og det skal reduceres med 160 mio. pund, en nedskæring svarende til 1,4 mia. kr.
Ingen af COIs flagskibskampagner er fredet, og overlevelses-kriteriet for kampagner bliver, at de har en altafgørende betydning for samfundet.
På Brand Republics site beklager kommentatorer beslutningen – set i relation til de berørte bureauer, men ikke nødvendigvis i forhold til de hidtidige kampagner.
Informationscentret burde være taknemmelig for ikke at blive lukket helt, mener én, mens en anden hæfter sig ved kampagnernes ROI. Der er typisk sparet flere offentlige midler, end kampagnerne har kostet – men mon ikke også ROI-målinger nu bliver sparet væk, funderes der.