Fremover bliver det ulovligt at markedsføre sodavand, chips og fastfood til børn under 15 år. Ændringen af markedsføringsloven sker som en del af Kræftplan V, og Erhvervsministeriet henviser i en pressemeddelelse til, at branchens selvregulering har slået fejl.
”Vi skal beskytte vores børn mod sundhedsskadelige reklamer. Det er ikke i orden, når virksomheder målretter reklamer for usunde fødevarer til børn, og bruger influencere, som børn ser op til og lytter til som markedsføringskanal. Der er alt for mange eksempler på, at det sker i strid med deres eget branchekodeks om god skik for markedsføring til aldersgruppen. De er ikke i stand til at overholde egne regler, og derfor er vi nødt til at stramme lovgivningen. Vi ved, at reklamerne påvirker børn til at købe usunde fødevarer, og at det kan have negative konsekvenser for deres helbred. Med et forbud sikrer vi en bedre beskyttelse af vores børn,” siger erhvervsminister Morten Bødskov i en pressemeddelelse.
I dag er det branchekodekset, der sætter rammen for, hvordan virksomheder må henvende sig til børn, og grænsen er typisk sat ved 13 år. Men Erhvervsministeriet konstaterer, at flere kampagner – særligt via influencere – rammer børn direkte, også under aldersgrænsen, og ofte uden tilstrækkelig gennemsigtighed eller ansvar. Det er især det mønster, regeringen nu vil sætte en stopper for.