Kia har succes med sin dansk producerede markedsføring – mærket lå nr. 6 på salgslisten sidste år, med Top5 inden for rækkevidde i år.
”Vores opfattelse er, at global markedsføring ikke så meget kigger på, hvad der virker, men snarere hvad det er, som ikke støder – og så risikerer det let at blive anonymt,” sagde Mads Lauvring, salgs- og marketingchef hos Kia Import Danmark.
En prisværdig tilgang, men nu kommer så det ironiske og næsten uundgåelige: At nogen er blevet stødt over en Kia-reklame.
En heavy-glimmer fætter sidder på køleren af en Kia Cee’d, og det symbol, som han bærer på brystet, er faldet en Ekstra Bladet-læser for samme.
Ekstra Bladet gør opmærksom på, at reklamefilmen nemlig indeholder en kopi af det dødningehoved, som medlemmer af Hitlers 3. SS Panzer Division Totenkopf – det er formentlig en type symbol, som man let vil opleve i miljøet, så med andre ord har regissøren været lidt for grundig og autentisk i fremstillingen af en heavy-metal/rock/Kiss-agtig type.
Samme artikel tilføjer om symbolet, at ”Du skal dog være meget obs for at opdage det i filmen”, og de ellers så kronisk kritiske læserkommentatorer finder sagen blæst op.
”Reklamebureauet har ikke bemærket, at der skulle være relationer til et nazi-emblem. De får nu redigeret reklamefilmen i nat. Vi har en ny film klar til godkendelse i morgen,” lød meldingen fra Lene Mejdal Iversen, presseansvarlig hos Kia Import Danmark, tirsdag aften til Ekstra Bladet.
Hun tilføjer, at reklamen i mellemtiden er pillet af samtlige platforme.
Symbolet og den nu afpillede film kan ses forneden.
https://www.youtube.com/watch?v=qRL1QzJMUQM