Rejsebureau nedtonede call-to-action på nyt site

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Sitet blev testet og det medførte at call-to-action-knapperne kom mere i baggrunden.

Nyhavn Rejser har netop lanceret et nyt website, hvor både brugergrænsefladen og call-to-action knapper er anderledes end, hvad der er gængs praksis.

Flere brugere testede sitet inden det gik live og dumpede call-to-action knapperne, fordi de var alt for ‘pushy’, mens de syntes godt om den visuelle grafik.

Det nye website, som kan ses her, har en navigation, der bygger på en mere visuel og billedbåren grafik end den klassiske listevisning, som brugeren kan klikke sig ind på.

For at finde ud af, om sitet var brugervenligt, benyttede Nyhavn Rejser sig af Adapt Utility Lab, hvor – i dette tilfælde 12 – brugere, testede sitet, mens de blev overvåget.

De 12 testere syntes, at sitet var brugervenligt trods markant brug af billeder frem for tekst. Til gengæld fik man en anden og ifølge client director i Adapt, Carsten Anthonisen, meget værdifuld indsigt.

Nemlig, at call to actions knapperne på sitet var placeret alt for tidligt i forhold til brugernes undersøgende adfærd på sitet.

“Denne finding var vigtig for os, for den går stik imod den normale måde at arbejde med call to actions på et site. Normalt skal call to actions placeres meget tidligt i processen, men i dette tilfælde viste det sig, at brugerne først ville have denne hjælp langt senere i processen,” siger Carsten Anthonisen, og tilføjer, at den viden var bureauet aldrig selv kommet frem til uden brugernes input.

I Nyhavn Rejsers tilfælde er call-to-actions ikke deciderede købsknapper, men de ansattes kontaktinfo, fordi man lever af, at kunderne kontakter rejsebureauet og får hjælp og vejledning til at bestille den rigtige rejse.