Rejsebureau praler med hadereklame

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

En reklamefilm for Primo Tours bliver kritiseret sønder og sammen af kunderne. Men bureauet er ligeglad: den virker.

Man har set det før. Hadereklamer er ikke kun ildeset blandt kreative reklamefolk. Forbrugerne hader dem også. Dilemmaet er, at de ofte ser ud til at virke.

Det hører dog til sjældenhederne, at et firma ligefrem praler med at anvende hadereklamer. Det er dog tilfældet med den vestjydske rejsearrangør, Primo Tours, der har sendt en pressemeddelelse ud om selskabets satsning på reklamer på de regionale stationer.

Reklamen (se den her) er produceret af produktions-selskabet Cvp Broadcast, og har kostet 30.000 kr.

“Vi kan ikke konkurrere med vores store konkurrenters marketingbudget – tværtimod!. Derfor var det målet at producere et simpelt tv-spot, hvor budgettet var max. 30.000 kr., med det mål at sætte fokus på det mindre rejsebureau og det trygge og personlige i vores koncept. Uanset hvad folk har af meninger om det, så kan jeg bare konstatere, at spottet virker langt over forventning.” siger direktør Bjarke Hansen, Primo Tours og fortsætter:

“Når vi følger trafikken på nettet, så ser vi en markant stigning, når spottet har været bragt. Der sker en umiddelbar stigning fra cirka 100 til 600-800 samtidige brugere på www.primotours.dk. Heldigvis er øget trafik også lig med øget salg, så vi kan notere en stigning i vores salgstal på ikke færre end 63 % i januar i forhold til sidste år.”

Firmaet fortæller selv i pressemeddelelsen om, hvordan filmen bliver kritiseret sønder og sammen på sin Facebook-side (hvis man er interesseret i at se, så skal man et godt stykke ned på siden for at finde den post, hvor Primo Tours spørger om reklamen).

Bedømt på Facebook-siden, så får Primo Tours et godt ry som rejsebureau, og blandt kommentarerne kan man da også finde en, der måske rammer diskussionen meget godt ind:

“I behøver ikke efterligne Mille fra BIVA eller Lars larsen fra Jysk. I er gode, så det skal reklamerne også være ;0)”

Det kan godt være, at Primo Tours kan notere en salgsfremgang, men på den længere bane er det vel ikke helt ligegyldigt, hvordan man bliver opfattet? Og selvom budgettet er lille så kan det jo vise sig at være en god investering at bruge bare lidt flere penge på at få en god ide – det behøver jo ikke udelukke en low-budget produktion.