Reklame kan bringe norsk OL-guld i fare

Peter Engholm
25@mail.dk

Den Internationale Olympiske Komité forbyder deltagere at reklamere for andre end OL-sponsoerer en uge før, under og en uge efter legene. Den regel har en norsk guldvinder brudt.

En reklame på film og Facebook for noget så usexy som ski-ophæng kan i yderste konsekvens bringe norske Marit Bjørgens OL-guld i langrend i fare.

Det er virksomheden Ludo, der på sin hjemmeside og på Facebook bruger Marit Bjørgen i reklamer. Der har reklamerne ligget i to år, forsvarer virksomheden sig med, men det norske skiforbund er rasende.

“Jeg er gal over cowboys, som misbruger vores sportsfolk. Og jeg håber, at de fleste kan se, at disse virksomheder er useriøse. Jeg behøver ikke deres undskyldninger, for de ved, at det ikke er i orden. Ludo har aldrig været en del af vores sponsorfamilie, og kommer heller ikke til det,” siger Bernt Halvard Olderskog, kommerciel chef i det norske skiforbund.

Vreden skyldes reglerne hos IOC, den internationale olympiske komité, der forbyder OL-deltagere at reklamere for andre end netop OL-sponsorer i perioden en uge før OL til en uge efter OL.

I værste fald kan det koste medaljer, fortæller svenske Resume – der diskret gør opmærksom på, at Marit Bjørgens guld i givet fald går videre til svenske Charlotte Kalla.

De fleste kommentatorer regner nu ikke med, at det kommer så vidt – al den stund, at der er tale om misbrug fra annoncørens side. 

Flere sportsfolk har op til OL lukket deres hjemmesider for helt at undgå at komme i karambolage med IOC-reglementet.