Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

IUM og Robert/Boisen er de to bureauer med flest nomineringer til årets uddeling af Danish Internet Award (DIA09)

Man skulle tro, at DIA – Danish Internet Award – ville være en pris, hvor web-bureauerne folder sig ud. Men sådan forholder det sig ikke.

I hvert fald ikke hvis man dømmer på shortlisten til dette års pris. Det er den mere traditionelle del af bureaubranchen, der dominerer som kreativt ophav til de 28 nominerede arbejder.

Den traditionelle del af branchen er i denne sammenhæng media- og reklamebureauer, og de står bag 17 ud af 28 nomineringer. Web-bureauer og andre internet-baserede virksomheder står bag 9, mens en enkelt er uden for kategori – nemlig A.Film, der er nomineret for Rejsen til Saturn sammen med Starfighters og GoViral.

Men selv inden for den mere traditionelle del af branchen er det utraditionelt at se mediabureauerne optræde som kreativt ophav til nominerede arbejder. Det er dog en god forklaring på. 5 ud af 8 mediabureau-nomineringer er inden for kategorien Søgeord/Effekt. To er inden for Mediavalg/Effekt, mens man finder en inden for Cross Media.

I optællingen er der ikke skelnet mellem, om det er moderselskab eller et specialiseret datterbureau, der står bag arbejdet, fordi det grundlæggende er et spørgsmål om organisering af kompetencer mere end om konkurrence mellem forskellige typer af bureauer.

Hos reklamebureauerne er det specielt kategorien Cross media, man finder nomineringerne. 4 ud af 5 i kategorien. Den sidste er A.film, som jo også vandt flere priser ved True Awards i efteråret.

De to bureauer med fleste nomineringer er IUM og Robert/Boisen & Likeminded, som hver har opnået 4 placeringer på short-listen. IUM for Bruun Rasmussen Aktioner, finansgruppen og Dansk Retursystem i Søgeord/Effekt Og Mediavalg/Effekt. Robert/Boisen for Ekstra Bladet og Puma i kategorierne Cross Media og Kampagnesite.

Bureaulisten ser således ud:

  1. IUM 4 nomineringer
  2. Robert/Boisen & Likeminded 4 nomineringer
  3. Outrider 2 nomineringer
  4. Atmosphere 2 nomineringer
  5. OMD 1 nominering
  6. Mediaedge:cia (Platypus) 1 nominering
  7. Metaphor/Advice 1 nominering
  8. Wasabi/Advance 1 nominering
  9. Saatchi & Saatchi 1 nominering
  10. Uncle 1 nominering
  11. TBWA 1 nominering
  12. Hjaltelin Stahl Electric 1 nominering
  13. Zupa 1 nominering
  14. Adnuvo 1 nominering
  15. ClubViral 1 nominering
  16. Hello Group 1 nominering
  17. Apt Copenhagen 1 nominering
  18. In2Media 1 nominering
  19. Freeway Media 1 nominering
  20. A.Film/Starfighters/Go Viral 1 nominering

    (I sammentællingen skal det bemærkes, at ud af 28 nominerede kampagner er to uden kreativt ophav, mens to kampagner har to bureauer på: Zupa/Uncle og Saatchi/Mediaedge:cia. Her har hver af bureauerne fået tildelt en nominering).

Læs mere om de nominerede på DIA’s hjemmeside

Kommentarer

  1. Ovenstående liste er ikke helt korrekt, da IUM er alt i alt har fået 7 ud af de i alt 28 nomineringer. Her er IUM’s nominerede:

    Effektprisen søgeord:
    • 1105755458 – Finansgruppen: Lejdinbolig.nu
    • 1105739148 – Bruun Rasmussen: Bruun Rasmussen Online Auktioner – Long Tail

    Effektpris medievalg
    • 1105728810 – Dansk Retursystem: Dåsemissionen
    • 1105735871 – Bruun Rasmussen: Bruun Rasmussen Online Auktioner

    Kampagnesite
    • 1105578756 – Dyrberg Kern: Dyrberg Kern “”Try on””

    Cross Media
    • 1105756385 – Elsparefonden: Langt ude i skoven

    Banner
    • 1105579348 – Dyrberg Kern: Dyrberg Kern “”Try on””

  2. I forlængelse af Lars MB Anthonisen’s kommentar har Mediaedge:cia ligeledes 4 kunder og 5 kampagner nomineret og ikke 1.
    Sony Ericsson
    Nykredit (2 nomineringer)
    Apollo
    Jyllands Posten

    Heraf er vi indstiller på 3 af dem.

  3. I forbindelse med alle kampagner er der registreret “kreativt bureau” og “mediabureau”. Opgørelsen bygger alene på “kreativt bureau”. Der er derfor selvfølgelig mange flere nomineringer for mediabureauer, hvis man kigger på begge poster i shortlisten, men jeg synes, det er interessant, at der står mediabureauer bag som “kreativt bureau” på hele 8 af 28 nominerede arbejder. Hilsen
    Finn

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club