Man skulle tro, at DIA – Danish Internet Award – ville være en pris, hvor web-bureauerne folder sig ud. Men sådan forholder det sig ikke.
I hvert fald ikke hvis man dømmer på shortlisten til dette års pris. Det er den mere traditionelle del af bureaubranchen, der dominerer som kreativt ophav til de 28 nominerede arbejder.
Den traditionelle del af branchen er i denne sammenhæng media- og reklamebureauer, og de står bag 17 ud af 28 nomineringer. Web-bureauer og andre internet-baserede virksomheder står bag 9, mens en enkelt er uden for kategori – nemlig A.Film, der er nomineret for Rejsen til Saturn sammen med Starfighters og GoViral.
Men selv inden for den mere traditionelle del af branchen er det utraditionelt at se mediabureauerne optræde som kreativt ophav til nominerede arbejder. Det er dog en god forklaring på. 5 ud af 8 mediabureau-nomineringer er inden for kategorien Søgeord/Effekt. To er inden for Mediavalg/Effekt, mens man finder en inden for Cross Media.
I optællingen er der ikke skelnet mellem, om det er moderselskab eller et specialiseret datterbureau, der står bag arbejdet, fordi det grundlæggende er et spørgsmål om organisering af kompetencer mere end om konkurrence mellem forskellige typer af bureauer.
Hos reklamebureauerne er det specielt kategorien Cross media, man finder nomineringerne. 4 ud af 5 i kategorien. Den sidste er A.film, som jo også vandt flere priser ved True Awards i efteråret.
De to bureauer med fleste nomineringer er IUM og Robert/Boisen & Likeminded, som hver har opnået 4 placeringer på short-listen. IUM for Bruun Rasmussen Aktioner, finansgruppen og Dansk Retursystem i Søgeord/Effekt Og Mediavalg/Effekt. Robert/Boisen for Ekstra Bladet og Puma i kategorierne Cross Media og Kampagnesite.
Bureaulisten ser således ud:
- IUM 4 nomineringer
- Robert/Boisen & Likeminded 4 nomineringer
- Outrider 2 nomineringer
- Atmosphere 2 nomineringer
- OMD 1 nominering
- Mediaedge:cia (Platypus) 1 nominering
- Metaphor/Advice 1 nominering
- Wasabi/Advance 1 nominering
- Saatchi & Saatchi 1 nominering
- Uncle 1 nominering
- TBWA 1 nominering
- Hjaltelin Stahl Electric 1 nominering
- Zupa 1 nominering
- Adnuvo 1 nominering
- ClubViral 1 nominering
- Hello Group 1 nominering
- Apt Copenhagen 1 nominering
- In2Media 1 nominering
- Freeway Media 1 nominering
- A.Film/Starfighters/Go Viral 1 nominering
(I sammentællingen skal det bemærkes, at ud af 28 nominerede kampagner er to uden kreativt ophav, mens to kampagner har to bureauer på: Zupa/Uncle og Saatchi/Mediaedge:cia. Her har hver af bureauerne fået tildelt en nominering).
Læs mere om de nominerede på DIA’s hjemmeside