Reklamebranchen er blevet kedelig

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Man griner for lidt i reklamebranchen, mener Droga5 i Australien, som har indrykket en annonce med et opråb til hele branchen om at kæmpe for kunsten at skabe gode ideer.

Annoncen vinder ikke for sit lay-out – den minder en hel del om nogle velkendte danske bureauannoncer – men måske vinder den for sit budskab.

Og ja – selvfølgelig er det markedsføring af et bureau. Men Droga5 er et af verdens hotteste bureauer, og så lyttes der måske lidt mere. Desuden hylder annoncen hele branchen i en tid, hvor den presses mere og mere.

Bureauet har indrykket manifestet i den australske avis The Australian, hvori det bl.a. konstateres, at “Den fine kunst at skabe fremragende reklame stille og roligt er blevet til en branche for smart marketing.”

Et synspunkt der ligger i fin forlængelse af det engelske reklameikon, Sir John Hegarty, som på et besøg i Danmark i oktober konstaterede, at kunderne er ivrige efter at gøre markedsføring til en videnskab.

Droga5 drømmer om de gode gamle dage, hvor frokosterne var længere, og der var god tid til filmoptagelser.

“For at være ærlig – vi ler mindre end vi plejede at gøre, smiler mindre end vi burde gøre og tæsker os selv meget mere end det er tilrådeligt,” skriver Droga5.

Bureauet skyder på anonyme branchebloggere og efterlyser et sted, hvor man kan fejre, hvad branchen handler om: at skabe, producere og forsvare “disse mærkelige og skrøbelige ting kaldet ideer.”

Droga5 opfordrer til at give hele branchen et skulderklap her ved årsskiftet – “fra de store bureauer, der har kæmpet hele året med at holde skibet flydende til de små start-ups, som med næb og klør i 12 måneder har slåsset for at få fodfæste. Fra junior kreative til senior kunder (og alle ind imellem).”

Og så et nytårsforsæt:

“For guds skyld – lad os have mere sjov.”

Annoncen kan bl.a. ses her