Reklamebranchen kørt over af den teknologiske udvikling

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Jyllands-Posten skriver, at reklamebranchen har været for dårlig til at omstille sig og er blevet kørt over af den teknologiske udvikling med samme tempo som et fransk TGV-tog.

Jyllands-Posten bringer i dag en analyse af reklamebranchen.

Avisen skriver, at reklamebranchen har svært ved at følge med den teknologiske udvikling og citerer unavngivne ’røster’ for at sige, at reklamebranchen har været for dårlig til at omstille sig løbende og ’ganske enkelt er blevet kørt over af en teknologisk udvikling med samme tempo som et fransk TGV-tog.

Det er der dog forskellige opfattelser af. Bl.a. siger Tine Aurvig-Huggenberger, formand for Kreativitet og Kommunikation, til avisen:

”Der er jo ingen reklamebureauer i dag, der ikke er digitale. Og kunderne vil jo i langt højere grad end tidligere gerne have bureauer, der kan rådgive dem på mange platforme. Derfor er det en hård, men også meget interessant tid for branchen, hvor den er i gang med at finde et nyt ståsted.”

Steffen Hjaltelin, der er adm.dir. i Hjaltelin Stahl, har også en mere nuanceret tilgang til Jyllands-Postens anonyme påstand:

”Vi er på vej fremad på nogle helt andre områder end førhen. Der er sket en massiv ændring i forbrugernes medievalg og dermed også i de steder, hvor der skal kommunikeres og laves reklame. For en række bureauer har det været en direkte skræmmende udfordring at skulle tilvænne sig det nye marked, fordi der også er en kæmpestor kulturforskel på de medarbejdere, som man har brug for i dag. Man skal både have kreative og tekniske kompetencer hvilket er noget helt nyt for mange organisationer i branchen.”

Mona Juul, der er formand for Kreativitet og Kommunikation og adm.dir. i reklamebureauet Envision, mener endda, at udfordringerne har været en fordel:

”Der er ingenting, som ikke er godt for noget. De fleste rekalmebureauer har været igennem en turnaround og er kommet stærkere ud på den anden side. Ligesom andre brancher har man været nødt til at flytte sig og omstille. Det synes jeg, at reklamebranchen har været rigtig god til, selvom der er mange, der godt kan lide at sige det modsatte”.

Martin Bochineck, der er adm.dir. i dialogbureauet Magnetix, vil dog gerne medgive, at der er nogle bureauer, der har været for længe om at omstille sig. Han siger til avisen:

”Mennesket er et vanedyr, og det er rigtig svært at lave om på sine vaner. Hvis du går 10 År tilbage, var der nogle ubestridte koner i den her branche, som kunne tillade sig hvad som helst og tjente store penge på deres filmunivers. I dag kæmper de nærmest en dødskamp og det er efter min mening, fordi de har været alt for lang tid om at transformere sig.”

I analysen ligger Kunde & Co. på førstepladsen over det bureau, der leverer det højeste bruttosalg, mens Magnetix tjener flest penge på driften. Metz – som er en virksomhed, der sælger reklamegaver, har Jyllands-Posten noteret som dem, der har den største egenkapital med Valtech, DDB og Magnetix på de efterfølgende pladser.

Jyllands-Posten Økonomi & Erhverv, p. 8-9.