To professorer og en lektor fra Syddansk Universitet har fået 4 mio. kr. fra A.P. Møller-fonden, der skal bruges til at gøre børn og unge interesserede og engagerede i kvantefysik.
Den opgave mente de kunne løftes bedre ved at få hjælp udefra. Derfor har de bedt We Love People om at træde til.
Bureauet har derfor skabt figuren KvanteKarina, der formodentlig er verdens første animerede Youtuber, der beskæftiger sig med kvantefysik.
“Det er svært at få engageret de unge i kvantefysik, men dels kan jeg lide en udfordring, dels fortjener Danmark bedre. KvanteKarina kan ikke erstatte en lærer, men karakteren kan være en krog, der bringer de unge ind på den forklarende web-portal,” siger Francesco Sannino, professor i teoretisk fysik ved SDU og initiativtager til projektet.
Ambitionen og formålet med KvanteKarina er at få flere unge til at interessere sig for atomer, fotoner og dobbelt-spaltning. Peter Hellmers, der er tekstforfatter på We Love People, siger:
”Animationen gør det muligt både at vise de allermindste ting og springe langt ud i universet. Samtidig er YouTube dér, hvor målgruppen er. Platformen er også interessant, fordi der er spontan feedback – de unge er vant til at kommentere. Én ting er følgere og reach, noget andet er de mange kommentarer og spørgsmål, som SDU svarer på – på KvanteKarinas vegne.”
KvanteKarina, der udkommer med en ny video en gang om ugen, har siden oktober, fået 5.000 følgere og opnået næsten 150.000 views.
Det seneste afsnit af Kvantekarina
KvanteKarina i alliance med anden Youtuber
Til at lancere KvanteKarina fik We Love People YouTuberen Miaxfashion til at lancere hende på sin kanal, og hermed var KvanteKarina født på nettet.
”Vi vidste fra starten, at emnet var low-involvement. Men rigtig mange brikker faldt på plads med ideen om at skabe en YouTuber. Formatet giver os mulighed for at hoppe fra teenage-problemer til kompleks kvantefysisk på lidt over 1 minut – og samtidig underholde og være vedkommende” siger Peter Hellmers.
KvanteKarina eksporteres
På Syddansk Universitet er man ret tilfreds med de foreløbige resultater og Kvantekarina er allerede i gang med at blive oversat til 10 sprog, heriblandt kinesisk og islands.
”KvanteKarina har den rette tone-of-voice og er skabt med de rette værktøjer. Hun har muligheden for at blive den danske videnskabs Mickey Mouse. Det er en måde at bygge bro på – og nå ud til mange,” siger Francesco Sannino.
Hos We Love People siger CEO Karina Holm Henriksen, at det er ”en drøm af en opgave for et reklamebureau, fordi det forener en god sag med et stærkt purpose og en løsning, hvor kreativitet og storytelling power har stor betydning”.