Reklamebureau rykker tættere på kunstens verden

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Helt konkret i form af en involvering i spillefilm. Hensigten er at opruste på content-produktion.

Godkendt lyder prædikatet på det seneste regnskab fra Public Communication. Det bygger på en vækst i bruttoavance og en markant fremgang på bundlinjen.

Men for adm. dir. Søren Grinsted er det meget vigtigere, at bureauet i årets løb har taget nogle skridt i forhold til at styrke sig på produktion af content.

“Content bliver stadigt vigtigere, og som mange andre reklamebureauer overvejer vi, hvordan vi skal involvere os. Vi vil gerne være med til at skabe noget mere relevant indhold og vores erkendelse er, at vi som bureau skal rykke tættere på kunstens verden,” siger Søren Grinsted og fortsætter:

“Vi er derfor blevet del af et partnerskab sammen med Thomas Lydholm og Jens Bouet fra Helsingør Filmby og har i den sammenhæng etableret en intern filmproduktionsenhed under navnet Public Digitellers. Det indebærer bl.a., at vi arbejder med spillefilm og tv-serier ud over reklamefilm og web indhold. Foreløbig har vi to spillefilm på bedding – og vi har allerede produceret syv reklamefilm i det nye set up. Optagelserne til den første spillefilm går i gang i disse dage.”

Spillefilmene er kommercielt orienteret, hvilket primært betyder, at de ikke søger offentlig finansiering. Men de kunstneriske ambitioner er de samme.

Public er med på den kommercielle side og herudover er ambitionen, at man ved at være en del af et filmiljø henter kreative synergier samt ideer og muligheder, der kan anvendes på bureauets kunder.

Bureauet sagde i år farvel til kreativ direktør Hanne Schmidt, men har valgt ikke at erstatte hende. Morten Høst er bureauets kreative chef, men herudover har man decentraliseret organisationen.

“Vi er sådan set vendt tilbage til det, vi var engang og har overladt den kreative ledelse til den kreativt ansvarlige på hvert enkelt projekt. Kreativitet kan komme mange steder fra og vi tror på, at vi på denne måde opnår den størst mulige åbenhed,” siger Søren Grisnted.

Konkret har Public det seneste år ansat tre yngre, digitalt tænkende. Senest en internationalt orienteret tekstforfatter.

Nøgletal for Public

  • Bruttoavance 9,05 mio. kr.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,006 mio. kr. +4,5 pct.
  • Lønandel 60,6 (68,8)
  • Resultat af primær drift +1,248 mio. kr. +3928,5 pct.