Reklamebureau skal give tandlæger taletid hos politikere

peng

Kunde-samarbejdet er etableret, og første kampagne er gennemført. Her har parterne skabt en platform, der skal sikre tandlægerne ørenlyd hos politikerne.

Oven på den politiske debat om regeringens besparelser på brugerbetaling ved tandlægebesøg, valgte Tandlægeforeningen nyt bureau, 727, som fik til opgave at fokusere på danske tandlægers rolle i bevarelsen og forbedringen af den generelle folkesundhed.

Primære målgruppe for første del af kampagnen, der netop har kørt, var de politiske beslutningstagere, sekundært befolkningen, hvis tænder og pengepung det jo drejer sig om.

”Kampagnen har forstærket en meget aktiv intern debat blandt medlemmerne, og flere medlemmer tager nu del i den fagpolitiske debat. Kampagnens form og fokus på den generelle tandsundhed har især skabt debat om den daglige tandsundhed og dermed folkesundheden,” siger Freddie Sloth-Lisbjerg, formand for Tandlægeforeningens hovedbestyrelse, i en pressemeddelelse.

727 producerede en outdoor-kampagne i umiddelbar nærhed af Christiansborg tre uger i april – og skulle politikerne misse det sundhedspolitiske budskab i forbifarten, så blev budskabet understreget i annoncer i alle landets dagblade samt plakater hos tandlægerne.

“Samtidig med kampagnen udkom i april, kom der et udspil fra regeringen om yderligere reduktioner i tandplejen. Derfor er det vigtigt, at vi allerede har skabt fokus på tandsundheden og tandlægernes meget vigtige rolle i den generelle sundhed. Tandlægeforeningen har således en platform for debatten, så det også kommer til at handle om essensen i problemet, nemlig folks tænder, sundhed og velfærd, og ikke om rammer, penge og finanslov”, siger Joakim Lilholt, administrerende direktør i Tandlægeforeningen.

Hos 727 oplyser tekst- og konceptansvarlig, Michael Brønd, at den netop afsluttede kampagne blot er første kapitel i tandlægernes fortælling:

”Ambitionen er at gøre tandsundhed nærværende, både over for de politiske beslutningstagere, og den øvrige befolkning. Vi ønskede med andre ord at tage de første spadestik til en ny og vedkommende fortælling om tandlægestandens betydning for tandsundhed i Danmark – en fortælling vi ønsker at fortsætte og gøre endnu mere konkret i forhold til tandlægestandens vigtige arbejde,” siger Michael Brønd.