Reklamebureauet er over 20 år gammelt, men relativt ukendt. Det er dets datterselskab også, men produktet er bestemt kendt: At distribuere reklamer til landets biografer.
På dette marked hedder den store, kendte spiller Dansk Reklame Film, der er ejet af Egmont. Den anden spiller er det mindre – og mindre kendte – Book-a-Screen, der er ejet af reklamebureauet FS2 reklame og Adibus – begge i Skive.
Dansk Reklame Film har et net af 41 biografer, primært de store biografer i landets største byer, og melder om godt ¾ af det samlede billetsalg i Danmark. Book-a-screen har faktisk kontrakt med flere biografer end Dansk Reklame Film, 52 i alt – også store i hovedstadsområdet, men flertallet er små- og mellemstore biografer i provinsen. Book-a-screen har ca. ¼ af alle solgte biografbilletter herhjemme.
”Vi fik i år kontrakt med ”De 15”, der er gruppen af store provinsbiografer, og det gjorde os i ét hug så store, at vi selv mener, at man ikke kan køre en national kampagne, uden at vi er med på planen,” siger Brian Stærk Sørensen, der er medstifter og direktør i FS2 reklame.
Han er også medejer af Adibus, der udover reklamesalg til skærmbårne medier, også udvikler og sælger it- og skærmløsninger til offentlig transport, og som er det andet selskab bag Book-a-Screen.
”Det begyndte i 2006 med, at en biograf – med Danmarks største sal, på det tidspunkt – åbnede i vores by, Skive. Vi harvde produceret en del reklamefilm, og vi foreslog et samarbejde om lokale reklamer, der var digitaliserede, som modtræk til den gængse analoge reklamevisning. Det rygtedes hurtigt i biografkredse, og så fik vi kontakt – og kontrakt – med flere biografer. Det har især været lokale og regionale reklamer, men med De 15 er vi nu blevet landsdækkende – faktisk bredere dækkende geografisk end Dansk Reklame Film,” siger Brian Stærk Sørensen.
Det kunne lyde som en udfordring til storebror, men er det reelt ikke.
”Vi supplerer hinanden godt, fordi Dansk Reklame Film er stærk i de største biografer i landets største byer, hvor vi dækker i omegnsbiografer til København og i byer som Vejle, Roskilde, Helsingør, Viborg, Svendborg mm. – samt en underskov af mindre biografer. Og vi vil det samme: Fremme biografreklamen, også hvad angår de tekniske muligheder,” siger Brian Stærk Sørensen.
Om Book-a-Screen og FS2 reklames egen rolle tilføjer han:
”Vi har det fint med at være den lille udfordrer fra provinsen, men vi erkender, at vi har et stort behov for at synliggøre os væsentligt bedre over for de nationale annoncører, som indtil videre kun har kendt til én udbyder af biografreklamer.”