Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Drøje hug til bureauer. Både reklame- og pr-bureauernes formænd retter nu et hårdt angreb på branchernes gratister.

Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) er på vej ind i Danske Erhverv. Det skriver Børsen i dag, og selvom foreningens formand, Jan Olsen, hverken vil be- eller afkræfte oplysningerne, så er der meget, der peger den vej.

Ifølge Bureaubiz’ kilder er det den mest sandsynlige løsning.

Den løsning vil få et af de markante bureauer, der står uden for foreningen – Halbye Kaag JWT – til at overveje at melde sig under fanerne igen. Det siger han til Børsen i dag, og samtidig retter både Jan Olsen og pr-bureauernes formand, Jens Kofoed, et hårdt angreb på branchernes gratister – de bureauer der har valgt at stå uden for.

“I brancheforeningen arbejder vi hårdt på at forbedre branchens vilkår. Det gælder f.eks. problemstillingerne omkring “Nej tak” skilte, reklame for usunde fødevarer og forskellige kodeks. Det gør vi alt sammen for at undgå lovgivning og i stedet for få regulering gennem frivillige aftaler, og det vil gavne alle i branchen – også dem, der ikke bidrager til fællesskabet. Derfor mener jeg, at det er usolidarisk at stå uden for”, siger Jan Olsen til Bureaubiz.

Jesper Kunde har altid stået uden for DRRB, og selvom han normalt ikke vil karakteriseres som et reklamebureau, siger han til Børsen:

“Jeg vil hellere bruge mine penge på markedsføring, og så føler jeg faktisk, at jeg har gjort mere for at markedsføre reklamebranchen end DRRB. Jeg har sat seriøsitet på reklamen, og så har jeg fået markedsføring op i virksomhedernes topledelse”.

Også formanden for BPRV – Brancheforeningen for Public Relations Virksomheder – Jens Kofoed er skarp over for gratisterne:

“Det er uforståeligt, at man ikke føler et fælles behov for at løfte kommunikationbranchens anseelse, så vi kan tage mere for vores konsulentarbejde. Der er alle mulige dårlige forklaringer, men det er navlebeskuende og et udtryk for et kortsigtet fokus på ens egen virksomhed, siger han til Børsen.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club