Reklamebureauet fik ideen, mediabureauet udførte den

Peter Engholm
25@mail.dk

Reklamebureauet foreslog at lancere en bilmodel via lyd. God ide synes alle – også kunden – og så satte man mediabureauet i gang med at udføre den. Nu er det blevet en føljeton.

Præsentationen af en bilmodel sker altid med vægten lagt på det visuelle. Men hvorfor ikke bruge lyden?

Og dermed opstod Saatchi & Saatchis idé til at markedsføre den nye Toyota Auris. En idé, der nu munder ud i en slags soundtrack møder roadtrip.

Men også en ide, der har fået et lidt utraditionelt forløb.

Auris betyder øre på latin, så ideen fra Toyotas reklamebureau, Saatchi & Saatchi, om at gøre lyden til det centrale element var for så vidt ganske nærliggende. Men når man har fået ideen er det ikke videre nærliggende, at lade nogen andre udføre den – som det blev tilfældet. For det er Toyotas mediabureau, Mediabroker, der har effektueret ideen.

”Vi brainstormede i fællesskab – Saatchi, Mediabroker og os – og undervejs foreslog Saatchi at bruge høresansen i kampagnen. ”Hør den nye Auris” virkede som en god idé, og vi diskuterede efterfølgende videre og talte om partnerskaber, som kunne hjælpe os med lyd-indholdet. Mediabroker foreslog Soundvenue, og med bureauets erfaringer med medie-partnerskaber var det naturligt, at de tog kontakten til dem,” siger Lisbeth Halberg, marketingchef i Toyota Danmark.

Hun tilføjer:

”Stafetten kunne også gives fra Mediabroker til Saatchi – det er et naturligt element, når samarbejdet mellem alle parter fungerer godt.”

Opgaven blev givet til musikeren og produceren Tomas Barfod (WhoMadeWho, Tomboy, Filur etc): Du har 24 timer, 1 bil – og så tager du på landevejen for at finde indhold og inspiration til et nyt soundtrack. Og det er blevet til en føljeton i 8 afsnit, hvor de 3 første ligger klar nu – og kan ses forneden.

Selv om det er et kommercielt samarbejde, var det en væsentlig forudsætning for dette samarbejde, at musikmagasinet Soundvenue fik fuld kunstnerisk frihed uden hensyntagen til særlige krav fra Toyotas side.

”Det kan være svært for en annoncør at give slip, men det var det ikke her – dels fordi det var nødvendigt for at ideen blev udført, dels fordi Soundvenue forstod Toyotas som brand og rammerne for genren – det gjorde det let at udvise tillid. Men vi var da på lidt tynd is, for vi vidste jo ikke, hvor vi ville ende,” siger Lisbeth Halberg, der er meget tilfreds med resultatet.

Det færdige soundtrack vil ledsage kampagnens øvrige, og lidt mere traditionelle, elementer.

https://www.youtube.com/watch?v=9_Vx07M-e10

https://www.youtube.com/watch?v=9_Vx07M-e10