Virksomhedernes traditionelle reklamemetoder er slået fejl og det har startet en lavine af desperate salgsmetoder, forklarer en førende reklamemand.
Ovenstående er indledningen til en artikel, som Berlingske skrev i lørdags, hvor journalisten fortæller om en tur gennem Strøget, hvor hun blev antastet af diverse sælgere, der prøvede at overtale hende til alt lige fra at købe en avis, henover at give penge til Red Barnet til at få en latte stukket i hånden.
Den førende reklamemand er Frederik Preisler, stifter af og partner i reklamebureauet Mensch. Han bliver ofte brugt, når medierne skal have en udtalelse fra reklamebranchen.
”For ikke så mange år siden mente man, at en gennemsnitlig forbruger i den vestlige verden blev udsat for omring 1500-2000 kommercielle påvirkninger om dagen. Der er ingen tvivl om, at det tal er højere i dag,” siger han til avisen og tilføjer, at der er to årsager til, at der er en stigende tendens til, at virksomhederne henvender sig direkte til forbrugerne i det offentlige rum: En blind tro på de digitale medier og en lang og sej finanskrise:
”De sidste fem år har vi i min branche ikke lavet andet end at diskutere, at traditionelle medier som tv-reklamer og avis-annoncer i den grad er fortid, når man vil sælge et produkt. I stedet har vi talt om, at virksomhederne bør satse på at skaffe nye kunder gennem de digitale medier. Men lige så stille har en tvivl om, hvorvidt de overhovedet kan levere varen, sneget sig ind”, siger Frederik Preisler til Berlingske.
Det betyder, at virksomhederne selv må tage affære, mener Frederik Preisler:
”Vi har lige nu en post-krise-tilstand, hvor de fleste forretningsdrivende ikke helt ved, hvad de nu skal gøre. Det betyder også, at vi begynder at se salgsmetoder, som er mere disperate, end vi hidtil har oplevet. Paradoksalt nok er mange virksomheder endt i den mest oprindelige reklame: de har søgt tilbage til det traditionelle gadesalg, hvor de på gammeldags facon råber deres tilbud til kunderne”.
Og der vil gå lang tid før virksomhederne indser, at de direkte henvendelser skaber mere irritation end gavn, mener reklamemanden:
”Det er klart, at gadesalget er effektivt, fordi du har en situation, hvor du kan afslutte salget med det samme. Du nøjes ikke kun med at gøre folk interesserede, du får dem også til at sætte en afsluttende underskrift. Til gengæld virker det også kun, når du fanger en ud af mange hundredetusinde, som lige præcis er i købssituationen”.
Og han fortsætter:
”Den næste bølge bliver en ny sofistikeret form for kommunikation, som foregår på nogle andre præmisser, hvor man ikke prøver at forstyrre, men i stedet forsøger at vise, at virksomhedens produkter faktisk har en eller anden form for relevans for forbrugeren” (Berlingske Fri, Lørdag, p. 6).