Reklamefilm-produktion lukkede Storebæltsbroen

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Natoptagelser i juni i hele landet var noget af en udfordring Det tog fem dage/nætter at få det hele i hus til Børsens store redaktionelle satsning.

Børsen kalder det selv sin største satsning nogensinde – den serie, der startede i denne uge under temaet “Hvad kan vi danskere”.

Og hvis man vil være ambitiøs redaktionelt, så må man også være det i kommunikationen – og det ser ud til at have været tilfældet omkring de reklamefilm, der ledsager satsningen.

Kampagnen er skabt af De Allierede, der er Børsens bureau, og filmselskabet Entrance med producenterne Rasmus Ejlers og Allan Stenild samt Simon Ladefoged som instruktør og fotografen Peter Riis.

Rasmus Ejlers karakteriserer det som et af årets større filmprojekter, som bl.a. omfattede en lukning af en bane på Storebæltsbroen til et skud, der fylder blot 1-2 sekunder.

“Storebæltsbroen var meget fremkommelige. Vi kunne jo ikke have Børsens direktør rendende rundt mellem biler på broen i en slags guerilla-filmoptagelse. Skuddet blev taget kl. 03.45 om morgenen og vi havde et kvarter,” fortæller Rasmus Ejlers.

Filmens lydside leveres af Børsens chefredaktør og adm. dir., Anders Krab-Johansen, der bl.a. stiller spørgsmålene: Hvornår vågner vi danskere og hvad vågner vi til. Den kreative ide blev således at filmen foregår som en nattevandring for Anders Krab-Johansen – og det var lidt af en udfordring, når den skulle skydes midt i den lyseste tid på året.

Det gav et tidsrum sådan cirka fra kl. 22 til 4 – og fem dage til at nå hele landet rundt.

Ud over Storebæltsbroen, blev også Lillebæltsbroen lukket, der blev arrangeret særtog og blæst film-røg ud over de fjerneste egne af Danmark. Fra Cheminova på Harboøre Tange, over sølvbryllupskvarterer på Fyn og til finansverdenens arkitektoniske pejlemærker på havnefronten.

Selvom det lyder stort, så blev produktionen holdt på et begrænset niveau – apropos en stor artikel i Børsen i denne uge, hvor to filmfolk ellers påstod, at alle andre var for dyre på grund af for store set-ups.

“Vi fik sammensat et lille og fleksibelt hold uden filmbus og andre fordyrende elementer. Når det gik højst var vi oppe på 7-8 mennesker. Børsen har taget projektet alvorligt og villet komme med en ambitiøs film – men vi har gjort det på en omkostningseffektiv måde,” siger Rasmus Ejlers.

Anders Krab-Johansen vil ikke fortælle, hvad filmen har kostet – men vil dog godt sige så meget, at tallet skal skrives med 7 cifre.

“Men selvfølgelig skal ambitionsniveauet matche den redaktionelle satsning,” siger Anders Krab-Johansen, der selv var med hele vejen rundt. Og det var en god oplevelse.

“Den danske sommernat er fantastisk, og det var rigtig gode folk at rejse rundt sammen med. Vi skal da også mødes privat om lidt tid. Jeg synes der var stor entusiasme, og jeg tænker det skyldtes, at alle kunne se, hvad vi ville noget med projektet. Vi fik da også mange gode diskussioner undervejs,” siger Anders Krab-Johansen.

Den første film er på 90 sek, men optagelserne vil også blive brugt til otte temafilm i takt med, at den redaktionelle satsning skrider frem.