Hverken reklamebureauer eller annonceindkøbere vil erkende, at det er kvinderne, der står for stort set alle indkøb – selvom det efterhånden er ti år siden, at det blev dokumenteret – og årsagen er, at både bureaubranchen og annoncørsiden fortsat er domineret af mænd.
Ovenstående er essensen af et indlæg fra kreativ direktør, Hanne Schmidt, fra reklamebureauet Public Communication, skrevet i Jyllands-Posten i går søndag. Dermed lægger hun sig på linje med Lowefriends, der i år har satset stærkt på at gøre opmærksom på problemstillingen omkring kvinder og reklamer.
Lowe Friends har tidligere været ude at sige, at 80-85 pct. af alle købsbeslutninger træffes af kvinder – men 91 pct. af kvinderne mener ikke, at reklamerne henvender sig til dem.
Hanne Schmidt skriver videre i Jyllands-Posten:
”Reklamechefen er en mand med en målgruppe, og forbrugeren er en kvinde, der undrer sig over, at produkter og reklamekampagner ikke rigtig virker møntet på hende’.
Ifølge Hanne Schmidt, er det fordi både reklamefolkene og indkøberne i marketingafdelingerne er domineret af mænd, og de føler sig truet ved at erkende, at reklamer primært bør rettes mod kvinder, for det ”ville være ganske naturligt at matche reklamebureauets bemanding nogenlunde med den altdominerende gruppe af kvindelige forbrugere”.
Men selvom den indsigt ifølge Hanne Schmidt er en offentlig hemmelighed, at kvinderne står for købsbeslutningerne men ikke føler, at reklamerne er henvendt til dem, er det altså fåtallet af reklamebureauer og annonceindkøbere, der gør noget ved det.
Hanne Schmidt kommer derfor i slutningen af indlægget med 3 råd til, hvis en annoncør alligevel kunne tænke sig at få en ”reel mulighed for at forbedre resultatet og få loyale og tilfredse kunder”:
- Du skal lade være med at opfatte kvinder som en nichemålgruppe. 85 procent af alle købsbeslutninger træffes i Danmark af kvinder. Men det nytter heller ikke noget at anskue disse mange kvinder som en homogen størrelse – de uddanner sig, føder børn, gør karriere, tjener penge, har sex og realiserer sig omtrent livet igennem og nogle gange vil de have mere til fælles med mænd end med hinanden, så tro ikke, at budskaber eller produkter glider ned, hvis blot det får en tur med den lyserøde pensel.
- Og regn ikke med, at det hverken er lettere eller billigere at kommunikere til kvinder – i hvert fald ikke, hvis du ønsker dig loyale kunder, der vender tilbage og også fungerer som ambassadører for dit brand. Byd på originale, og ærlige kvindefortolkninger, både i ord og billeder og overvej, om f.eks. lingeri skal sælges til modne kvinder ved at vise dem billeder af deres døtre i undertøj.
- Vær opmærksom på, at reklamebranchen er vant til at tænke i pointeorienteret og humorvinklet kommunikation og man (mænd) forklarer de få kvinder i toppen af reklamebranchen med deres manglende evne til at fortælle historier på den måde. Overvej om kvinder vil tales til på en anden måde og benyt kvindelige kommunikatører m/k, der mestrer andre genrer end stand-up-komedien.