Reklameforbruget tager fart i 2018

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Mobil er nu den næststørste kanal i et reklamemarked, som på globalt plan vil vokse til svimlende 3,475 billioner kroner i 2018. Det viser en ny undersøgelse.

I 2017 voksede det globale reklameforbrug med 3 pct. til 346 mia. dollars svarende til 2,103 billioner danske kroner.

Og i år vil reklameforbruget blive øget med yderligere 4,7 pct. til 572 mia. dollars – det er 3,475 billioner danske kroner, altså ufattelige 3.475 mia. kr.

Det fremgår af rapporten ’Global Ad Trends’ fra den internationale analysevirksomhed WARC, der har haft 96 markeder under luppen.

Sport trækker op
Ifølge WARC vil årets store internationale sportsarrangementer – Vinter-OL i Sydkorea og fodboldens VM i Rusland – komme til at give reklameforbruget et nøk opad i 2018.

I og med at USA står for 34 pct. af det globale reklameforbrug, spiller selvsagt også dollarens udvikling og et forestående midtvejsvalg ind.

Størst bliver væksten i Østeuropa (8,4 pct.) og Latinamerika (7 pct.), imens Vesteuropa, der udgør 20 pct. af det samlede forbrug, med en vækstrate på 2,6 pct. kommer til at trække gennemsnittet ned.

Mellemøsten og Afrika forventes at blive den eneste region med et faldende reklameforbrug, blandt andet på grund af politisk ustabilitet i regionen.

Mobil vinder terræn
Mobil vandt som den eneste annonceplatform sidste år markedsandele på globalt plan og er med en markedsandel på 20,6 pct. nu verdens næststørste reklamekanal. Næsten halvdelen af reklameforbruget på mobilen har hjemme i USA.

”Mobil er blevet en drivkraft i den globale vækst og udgør som den eneste kanal med en voksende markedsandel nu en ud af fem annoncekroner verden over. Ikke desto mindre tiltrækker traditionelle medier stadig 61 pct. af den globale reklameinvestering, og TV og OOH vil drage størst nytte af det øgede forbrug i år,” siger James McDonald, der er dataredaktør hos WARC, ifølge en pressemeddelelse.

Den største reklamekanal, TV, har en global markedsandel på 36,5 pct. og faldt faktisk en smule i 2017. Til gengæld kan TV-stationerne lune sig ved tanken om til sammen at hive flere annoncekroner hjem end Facebook og Google.