“Ideen var god nok – at et reklamebureau også er leveringsdygtig i strategiske kompetencer – men timingen var elendig. Da krisen satte ind fra sidst i 2008, var der ingen, der efterspurgte strategisk rådgivning, i al fald ikke hos Reklamekollektivet, og derfor måtte selskabet lukke,” siger Claus Mossbeck.
Han har i snart syv år været eneejer af reklamebureauet Fradhouse, og havde sammen med en anden partner ejet søsterselskabet Reklamekollektivet siden 2005, men selskabet fik aldrig så meget luft under vingerne, at det kunne modstå krisen. Flere af Reklamekollektivets kunder gik konkurs, hvilket medførte store tab.
“Med lukningen af Reklamekollektivet, der bl.a. omfattede en strategisk planner, har vi måttet fyre medarbejderne. Enkelte er dog fortsat i Fradhouse, heriblandt partneren fra Reklamekollektivet, der på sigt bliver partner i reklamebureauet,” siger Claus Mossbeck.
2009 var, med Mossbecks egne ord, “et hæsligt år”. Inkl. lukningen af Reklamekollektivet er bureauet gået fra 14 til 7 personer. Der er skåret ind til benet – eller rettere; ind til kernekompetencerne.
“Du kan godt kalde det “skomager – bliv ved din læst”. Reklamekollektivet var især fokuseret på strategisk kommunikation og BtB-kunder, mens Fradhouse tog sig af taktisk kommunikation og BtC-kunderne. Og det gør Fradhouse fuldt ud også fremover. Et større bredbåndsfirma er kommet til os for at få fyret op under deres forretning, og fagbevægelsen for at få rekrutteret nye medlemmer. Det går godt … på reklamedelen,” siger Claus Mossbeck.