Af Peter Engholm 25@mail.dk

Søsterselskab til reklamebureauet Fradhouse leverede strategisk rådgivning, men kundegrundlaget smuldrede. Nu er Reklamekollektivet under konkurs, og Fradhouse bliver ved sin læst.

“Ideen var god nok – at et reklamebureau også er leveringsdygtig i strategiske kompetencer – men timingen var elendig. Da krisen satte ind fra sidst i 2008, var der ingen, der efterspurgte strategisk rådgivning, i al fald ikke hos Reklamekollektivet, og derfor måtte selskabet lukke,” siger Claus Mossbeck.

Han har i snart syv år været eneejer af reklamebureauet Fradhouse, og havde sammen med en anden partner ejet søsterselskabet Reklamekollektivet siden 2005, men selskabet fik aldrig så meget luft under vingerne, at det kunne modstå krisen. Flere af Reklamekollektivets kunder gik konkurs, hvilket medførte store tab.

“Med lukningen af Reklamekollektivet, der bl.a. omfattede en strategisk planner, har vi måttet fyre medarbejderne. Enkelte er dog fortsat i Fradhouse, heriblandt partneren fra Reklamekollektivet, der på sigt bliver partner i reklamebureauet,” siger Claus Mossbeck.

2009 var, med Mossbecks egne ord, “et hæsligt år”. Inkl. lukningen af Reklamekollektivet er bureauet gået fra 14 til 7 personer. Der er skåret ind til benet – eller rettere; ind til kernekompetencerne.

“Du kan godt kalde det “skomager – bliv ved din læst”. Reklamekollektivet var især fokuseret på strategisk kommunikation og BtB-kunder, mens Fradhouse tog sig af taktisk kommunikation og BtC-kunderne. Og det gør Fradhouse fuldt ud også fremover. Et større bredbåndsfirma er kommet til os for at få fyret op under deres forretning, og fagbevægelsen for at få rekrutteret nye medlemmer. Det går godt … på reklamedelen,” siger Claus Mossbeck.

Kommentarer

  1. Ked af at høre om Reklamekollektivet, glad for at Fradhouse er ved at komme ud på den anden side af krisen – best of luck trods de hårde tider for os alle i branchen

  2. Fedt at høre at man i det mindste kan bevare sine kernekompetencer i disse tider. Selvfølgelig ærgerligt hvis man havde satset på strategisk rådgivning – Men det er sgu lidt svært at kæmpe mod de odds man er oppe imod når ens kunder bukker under en efter en.

  3. Ja, tiden er ikke til de store strategiske beslutninger, det er taktisk kommunikation og salg der er efterspørgsel på, godt at høre at I er på vej op igen….

  4. Desværre er det sådan for tiden, fokus på kortsigtet salg, og meget lidt fokus på de langsigtede strategiske beslutninger. Som gammel entreprenør er jeg dog glad for at høre at I kan se lys for enden af tunnellen.

  5. Rigtig ærgeligt med Reklamekollektivet men 2009 var også et svært år for strategiske beslutninger. Det er nok taktisk kommunikation og salg folk rykker på nu. Men super godt at høre i er på vej op igen.

  6. Det er barske tider, men det er godt at høre at Fradhouse er kommet godt i gang med 2010.

    Go vind

  7. Ja, strategien er røget på bagsædet mens fokuset på salget er røget i føresædet. Godt at høre at I har kunne omstille jer til de “nye” tider.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club