Efter en træg start på året, så ser der nu ud til at være en klar fremgang på reklamemarkedet. Godt nok ligger År-til-dato fortsat i minus i Kreativitet & Kommunikations Mediaindex, der bygger på indberetninger fra mediabureauerne – men 3. kvartal viser en klar fremgang.
Det er specielt de digitale medier, der vokser, men tv er også gået i plus i 3. kvartal, mens de trykte medier fortsat lider. Print faldt i 3. kvartal med 14 pct. og niveauet for årets første ni måneder er et minus på 15 pct.
Det der i indexet hedder Andre aktiviteter faldt også i 3. kvartal – med 10 pct. og dermed ligger man også på minus 1 på År-til-dato.
Udviklingen ligger meget godt i forlængelse af den generelle opfattelse af, at samfundsøkonomien er i bedring, og at der så småt er ved at indfinde sig en lidt mere optimistisk stemning.
“Det er glædeligt, at udviklingen går i den rigtige retning. Reklameomsætningen i de digitale medier er en vigtig indikator for bureauernes fremtidige udvikling, og derfor er det naturligvis opmuntrende at se en stigning på næsten 40%. Samtidig må vi dog også konstatere, at der skal et stærkt 4. kvartal til, hvis hele 2013 skal ende i et samlet plus,” siger Kreativitet & Kommunikations adm. dir. Tine Aurvig-Huggenberger.
Kreativitet & Kommunikations Mediaindex
3. kvartal | År-til-dato | |
Total | +6 pct. | -1 pct. |
-14 pct. | -15 pct | |
TV | +5 pct. | -2 pct. |
Digital | +39 pct. | +20 pct. |
Andre | -10 pct. | -10 pct. |