Året begyndte i mol, men takket være april-maj-juni er der nu også toner i dur. I 1. kvartal faldt reklameomsætningen med ni pct, men da 2. kvartal – på én pct. nær – lå på niveau med samme periode året før, ender første halvår med et mere beskedent minus: Fem pct.
Den overordnede udvikling – der beskrives i Mediaindex – dækker over store forskelle mediegrupperne imellem: De printbaserede medier – Dagblade, Fagblade og tidsskrifter samt Lokale og regionale ugeaviser – oplever forsat markant tilbagegang. Største tilbagegang står Dagblade for, med et fald på 22 pct.
Samtidig fortsætter de digitale medier deres fremgang. Størst er udviklingen af Search-reklame, der omfatter søgemaskineoptimering og søgeord: Index 116 for første halvår, mens Digital-reklame er vokset 10 pct., og også her trækker 2. halvår op: Index 115 mod et 1. kvartal på index 106. Og således står de digitale medier for en stadig større del af det samlede reklameforbrug.
I forbindelse med offentliggørelsen af Mediaindex 1. halvår 2013 siger Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i Kreativitet & Kommunikation:
”Tallene er et udtryk for, at vores medlemmer er i stand til at omstille sig i et marked der stadig er præget af krisen. Det fortsatte fald i omsætningen i forbindelse med print-medier bliver næsten opvejet af stigningerne indenfor de digitale medier. Jeg synes, det er tilfredsstillende, at vores medlemmer i så udstrakt grad har formået at flytte og udvikle deres indtjeningsmuligheder.”
Blandt de øvrige medier kan nævnes, at tv er gået 5 pct. ned, sammensat af et fald på 10 pct. i 1. kvartal og 1 pct. i 2. kvartal.
Biograf, som er Mediaindexets mindste mediegruppe, har oplevet vækst i både 1. og 2. kvartal og opnår en samlet vækst på 14 pct. for 1. halvår 2013.
1. kvartal 2013 | 2. kvartal 2013 | 1. halvår 2013 | |
Dagblade | 76 | 79 | 78 |
Magasiner og ugeblade | 88 | 104 | 96 |
Fagblade og tidsskrifter | 70 | 85 | 78 |
Lokale og regionale ugeaviser | 88 | 95 | 92 |
TV | 90 | 99 | 95 |
Radio | 85 | 91 | 88 |
Biograf | 109 | 119 | 114 |
Outdoor | 81 | 100 | 91 |
Digital | 106 | 115 | 110 |
Search | 118 | 115 | 116 |
Adresseløse | 73 | 90 | 81 |
2013 – Index | 91 | 99 | 95 |
2013 -Omsætning | 1.150.759.998 | 1.258.444.978 | 2.409.204.976 |
2012 – Index | 102 | 95 | 98 |
2012 – Omsætning | 1.262.418.246 | 1.271.959.258 | 2.534.377.504 |
Kreativitet & Kommunikations Mediaindex er en opgørelse over reklameomsætningen hos medier i Danmark, og er baseret på indberetninger fra mediabureauerne, som varetager hovedparten af al indrykning i Danmark. Reklameomsætningen opgøres som bruttotal minus rabat. Mediaindex opgøres hvert kvartal i forhold til samme periode sidste år. Indexet omfatter ikke direkte omsætning uden om mediabureauerne
.