Reklamepige skifter spor. Nu skal hun hjælpe verdens fattigste

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

En efternøler fik Mulle Juul Korsholm til at tænke over, hvordan hun gerne vil bruge sine kompetencer. I morgen starter den tidligere Grey-direktør så i et nyt job af en helt anden karakter end tidligere.

En barselsorlov betragtes normalt ikke som en karrierefremmende foranstaltning. Om Mulle Juul Korsholm dementerer den opfattelse skal ikke diskuteres her, men under alle omstændigheder er hun et eksempel på, at en barselsorlov også kan bruges til et karriereskift.

Mulle Juul Korsholms baggrund er først og fremmest kommerciel, og hun var i en årrække direktør hos Grey København, indtil hun sammen med bl.a. tekstforfatteren Heidi Volke stiftede virksomheden Protocol der arbejder med udvikling af kvindelige ledere.

For et par år siden kom der dog i stedet et barn i fokus – selvom Mulle Juul Korsholm og hendes mand allerede havde to drenge.

“Men i takt med at jeg nærmede mig de 40 begyndte en diskussion om, vi skulle have flere børn. Det blev ikke ved snakken, og nu har vi en lille efternøler i skikkelse af en datter på et år,” siger Mulle Juul Korsholm.

Og så er vi fremme ved karriere-skiftet. For i takt med at barselsorloven nærmede sig sin afslutning, begyndte overvejelserne om den fremtidige karriere.

“Min baggrund er kommerciel – på den anden side synes jeg, at jeg har solgt tandpasta nok. Jeg havde mest lyst til noget andet – og vel og mærke noget helt andet, som var mere meningsfyldt” siger Mulle Juul Korsholm.

Og de tanker lykkedes faktisk i første hug. I morgen fredag begynder hun i sit nye job, hvor hun får titel af kampagnechef hos Folkekirkens Nødhjælp.

“Det var et ønskejob, jeg søgte – og det blev altså til noget. Det matcher fuldstændig de tanker jeg havde omkring, hvad jeg gerne vil bruge mine kompetencer på,” siger Mulle Juul Korsholm.

Hos Folkekirkens Nødhjælp har man ændret organisationen, og derfor bliver hendes opgave i første omgang at sammenlægge to afdelinger for at danne Folkekirkens Nødhjælps nye kampagneafdeling.

Som kampagnechef får Mulle Juul Korsholm ansvar for at udvikle, implementere og drifte den nye strategi og struktur i organisationen – herunder skabe innovative rammer, vise retning og sikre den konkrete gennemførelse af de enkelte aktiviteter og skabe sammenhæng mellem landsdækkende kampagner, frivilliges engagement og langsigtet relationsopbygning.

Hun kommer til at indgå i den nationale ledergruppe for Folkekirkens Nødhjælp, og kommer ud over ledelsen af afdelingen også til at arbejde med udvikling af og opfølgning på organisationens initiativer – ikke bare indsamlingerne.

Der er ca. 360 medarbejdere i Folkekirkens Nødhjælp, som i 2013 havde en omsætning på tæt på 600 mio. kr. Kampagneafdelingen er én ud af tre afdelinger på det nationale område; Genbrug, Relationer og Kampagne.

“Min baggrund er først og fremmest kommerciel, og jeg tænker, at det har spillet en rolle i valget af mig. I hvert fald giver det rigtig meget mening for mig at bruge min erfaring og mine kompetencer til gavn for verdens fattigste,” siger Mulle Juul Korsholm. Og tilføjer, at hvis man vil gøre noget godt i dag d. 1. maj, så kan man støtte verdens fattigste med 150 kr. ved at SMS’e NØD til 1277.