Reklamepiger var et utraditionelt indslag i Kvickly-konkurrence

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Eks-Grey’erne Mulle Juul Korsholm og Heidi Volke hjælper kvinder med karriereudvikling. Men de deltog også i Kvickly-konkurrencen sammen med Rikke Laumann og Mikkel Jangaard.

Specialistviden om kvinder er sikkert noget mange ægtemænd godt kunne bruge noget af.

For de to tidligere Grey-piger, Mulle Juul Korsholm og Heidi Volke, er det dog mere mændene i marketingafdelinger, der kan få gavn af deres viden, og det er baggrunden for, at deres firma, Protocol, var en overraskende og utraditionel deltager i den netop overståede konkurrence om Kvickly.

De vandt godt nok ikke konkurrencen – det gjorde Co+Høgh i konkurrence med Kunde & Co, &Co og Creuna. Og altså Protocol.

Men det har ikke fået dem til at opgive tanken om igen at bevæge sig ind i bureaubranchen.

Baggrunden er, at de i de sidste par år har arbejdet med karriere-udvikling for kvinder – dels gennem mentoring og netværking og dels gennem udgivelse af et magasin, et website og deraf følgende udarbejdelse af analyser og rapporter.

“Vi har længe leget med tanken om at tilbyde den viden, vi har om kvinder til annoncører. Det kan også være i et samarbejde med andre bureauer. Kvinder spiller en stor rolle i mange købsbeslutninger, så vi mener, det er en unik position,” siger Mulle Juul Korsholm og fortsætter:

“Så da vi så, at Kvickly gik i bureaukonkurrence, tog vi chancen. For ud over viden om kvinder har vi også masser af detailerfaring, og det gik da også hurtigt med at komme med.”

At håndtere en kunde som Kvickly uden at have et bureau set-up – de er blot fire i Protocol og de to andre er ikke bureaufolk – anser hun ikke for et problem.

“Vi var fire til at arbejde på Kvickly, idet vi havde allieret os med Rikke Laumann, der har en fortid som planner hos Partners, og Mikkel Jangaard, der har en fortid som kreativ direktør hos Winwin. Og det ville ikke være svært at få sat et hold, der kunne løfte opgaven”, siger Mulle Juul Korsholm.

Selvom de ikke vandt konkurrencen, så er hun grundlæggende positiv over for mulighederne.

“At det er muligt at komme med i en konkurrence om et budget som Kvickly’s bekræfter for mig, at der et potentiale,” siger Mulle Juul Korsholm.

Hun erkender, at Protocol-projektet ikke har fået det liv, de havde håbet på, fordi medarbejder-udvikling er blevet hårdt beskåret i mange virksomheder, men hun understreger, at de ikke er ved at opgive Protocol.

“Medarbejderudviklings-budgetterne skal nok komme tilbage. Det er lige så meget for os en lystbetonet udvikling at knytte bureau-arbejde til vores aktiviteter. Vi mener, vi besidder en viden, der er et aktiv, og vi vil gerne søge at anvende den i forbindelse med markedsføring. Og hermed ikke sagt, at vi ikke hverken kan eller vil kommunikere til det mandlige segment, men blot, at vi i forhold til en kvindelig målgruppe har en helt særlig kompetence,” siger Mulle Juul Korsholm og tilføjer:

“Siden vi forlod Grey og startede Protocol, har vi arbejdet freelance med kommunikation, men der er ingen tvivl om at de år, vi har brugt udenfor et traditionelt bureau set-up, har givet os en nogle relevante erfaringer, som vi kan høste af nu. Vi er bedre rådgivere end før.”