Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Unge reklamemagere er ved at blive opdraget til at være helt ligeglade med kunderne og kun være optaget af priser, mener Peter Boye fra Wibroe, Duckert & Partners. Bureauet har i flere år ikke indsendt til reklamepriser.

Når man er ansat på et bureau, der historisk har fyldt hylder og skabe med reklamepriser, er det med betydelig risiko at begynde at tale imod reklamepriser.

Peter Boye fra Wibroe, Duckert & Partners har dog så stærke følelser på emnet, at han gør det alligevel. Bl.a. provokeret af, at bureauet i denne uge optræder på short-listen til True Awards, selvom bureauet har gjort sig umage med at distancere sig til prisen.

Det er SAS, der står bag indsendelsen, og bureaunavnet optræder ikke – det ændrer dog ikke på, at enhver ved, at WD&P står bag kampagnen.

Det er dog ikke kun True Awards, bureauet ønsker at distancere sig fra. Man har ikke indsendt til reklamepriser – heller ikke Cannes – i et par år, så når WD&P alligevel optræder skyldes det, at andre – som f.eks. nogle af kunderne – har stået for indsendelsen.

Peter Boye er af den opfattelse, at reklamepriser er noget af det mest skadelige for brands.

“Jeg får besøg af mange unge med deres mapper, der gerne vil have et job, og jeg ser en tydelig tendens til, at de grundlæggende er ligeglade med kunderne. Deres fokus er rettet mod, hvad de har opnået af resultater ved diverse reklamepriser, og det er sindssygt problematisk”, siger Peter Boye og fortsætter:

“Reklamepriser er jo ikke en endegyldig sandhed. Men først og fremmest er reklamepriser et spørgsmål om at knække den kode, der skal til for at få en tilfældig jury til at belønne et arbejde. På den måde bliver driveren for den kreative udvikling til et spørgsmål om, hvad der engagerer andre folk i branchen. Men reklame skal engagere publikum – ikke andre branchefolk”.

Peter Boye mener, at man i branchen er i fuld gang med at opdrage en ny generation af reklamemagere til at være fuldstændig ligeglade med kunderne.

“De er givet lige så talentfulde som tidligere generationer. Men fokus er blevet forkert. Jeg kender folk, der ikke ville gå på arbejde, hvis der ikke var reklamepriser. Faglig anerkendelse er ok, men det, vi skal bedømmes på, er, hvad vores arbejde gør ude i markedet og hos vores kunder.

Kreativiteten er alene et værktøj, der skal hjælpe med at oversætte marketingplanen, så den får bundklang hos målgruppen. Det er den vare, kunderne kommer til et bureau efter, og vi skal lære IKKE at konkurrere med andre bureauer men at konkurrere med vores kunders konkurrenter”, siger Peter Boye.

Han hæfter sig også ved, at man i mange priser søger at hævde originalitet.

“Men reklame er ikke original og skal heller ikke være det. Alt er opfundet og vores opgave er at afspejle og anvende tendenser og muligheder. Når vi laver SAS, så er der da en tydelig inspiration fra f.eks. en række spillefilm. Men det væsentlige er ikke om det er originalt, men hvad kampagnen gør for SAS, i SAS og rundt om SAS”, siger Peter Boye.

Hans holdninger kan lyde som et langt forsvar for Advertising Effectiveness Award, men sådan skal det ikke opfattes, for selvom han hylder, at reklame skaber resultater, så har han i modsætning til den generelle opfattelse på bureauet ikke meget mere fidus til den pris. Den er udtryk for det dokumentations-ræs, der også rider branchen som en mare. Blandt andet fordi vi spiller bolden over på analysebureauernes banehalvdel; og man skaber ikke engagerende kommunikation i Excel.

Effekt er en kompliceret størrelse, der skal evalueres i en løbende proces mellem bureau og kunde – ikke for at tilfredsstille en økonomidirektør men for hele tiden at kunne justere og optimere indsatsen i forhold til, hvordan kommunikationen bliver modtaget ude i markedet.

Men er hans holdning ikke lidt forvirrende, når man kan se, at bureauets kunder og Dansk Annoncørforening gerne vil have reklamepriser?

“Det kan også undre mig, at Dansk Annoncørforening er gået ind i en pris som True Award. Men selvfølgelig gælder det også for marketingchefer at have det rette fokus, og det tror jeg da også, de har i højere grad. Bl.a. fordi de administrerende direktører er ret ligeglade med priser. Og netop det burde få os i bureaubranchen til at drosle ned på priserne, for vi vil jo gerne gøre os mere gældende over for topledelserne”, siger Peter Boye.

Kommentarer

  1. Peter, hvor har du ret. Og hvor er det fantastisk at høre det fra én af landets bedste kreatører.

  2. Jeg er helt enig. Desværre har det været sådan i mange år – der er også mange “gamle” bureaufolk, der stræber efter at høste priser.. fremfor at finde den løsning, som gavner kunden mest.

    Dejligt, at der endelig er én, der påpeger, at vores kunder også bærer et ansvar for den her udvikling. Men om det så er, fordi det er ex-bureaufolk, der sidder på kundesiden og trækker i den retning, – ja… det er ikke til at vide 🙂

  3. Tillad mig at kommentere positivt med et citat fra den mand der revolutionerede reklamebranchen kreativt i 50’erne:

    “Today everybody is talking ‘creativity’, and frankly, that’s got me worried. I fear lest we keep the good taste and loose the sell. i fear all the sins we may commit in the name of ‘creativity’. I fear that we might be entering an age of phonies.”

    Bill Bernbach.

    Det er ikke kun reklame priser og umodne kreative der er skyld i at branchen fremstår ekstremt useriøs. Det er i lige så høj grad en manglende evne til at forstå fagets muligheder og til at komme igang med en seriøs udvikling. Vi råder som branche over en værktøjskasse der kan skabe værdi for virksomhederne ekstremt effektivt.

    For mange lader sig forvirre og mister overblikket i disse tider. Desværre har krisen indtil nu, blot efterladt branchen endnu mere ynkelig og grådig, end den har været tidligere. Vi trænger til en ny revolution.

    Peter, vi er lige bag dig.

  4. Kunden skal i centrum – både for vores kunder og for os som bureau.

    Vi har en opgave i at forstå vores kunders adfærd, forventninger, behov og mål for at komme i dialog, blive relevante og kunne afsætte vores produkter.

    Boye, tak for din holdning. Vi støtter den hele vejen.

  5. Reklamepriser er et tveægget sværd. Fakta, Interflora og oddset er alle kampagne der både har tjent penge og priser. Og der findes tusindvis af gode eksempler OG dårlige. Dårlige eksempler, hvor man laver et arbejde for at vinde en pris. SAS er supergodt arbejde og fortjener at blive klappet af. At selskabet så ikke er så flyvende handler om andre ting. Det vigtigste er at opdrage de “unge”:”Det handler om den gode idé som både sælger og skaber opmærksomhed. Det er dog interessant at det altid er Partners der starter den diskussion om priser. Da der jo er en politik på Partners om ikke at deltage. Partners holdt op med at deltage da verden ændrede sig og de ikke længere kunne vinde på Tuborg Squash.Og du vil jo RIGTIG gerne vinde på SAS, Peter. Så dit indlæg er både relevant og patetisk. Det er op til “senior” kreative at holde fokus. Vi er her for at sælge varer. Men reklamepriser er vigtige. De skaber fremdrift i en verden, hvor det mindst underholdende er reklamer. (som jo burde være det)Så Peter, klap dig selv på ryggen og glæd dig over at “andre” har sendt ind. For hvad fanden skal SAS med en reklamepris 🙂

  6. Priserne fungere som en dejlig anerkendelse af godt arbejde, og det motiverer alle der har været med til at bidrage – både hos kunde og bureau. Priserne i sig selv burde give indkøber et billed af, hvor de dygtige hoveder sidder.

    Jeg ved at priser har været med til at bringe vores bureau fra ukendt til etableret.

    Det betyder ikke, at jeg synes det er uinteressant at drøfte prisernes påvirkning af markedet, eller at jeg synes alle priser har positiv indflydelse på udviklingen.

    Faktisk så synes jeg, det er oplagt at skabe en ny debat om tildelingskriterier samt de forudsætninger dommerne har for at vurdere de enkelte kampagner.

    Efter min mening er der al for lidt fokus på resultaterne eller i hvilken grad en kampagne opfylder de mål som kunden har sat. Nytænkning og kreativitet er ikke altid lig med gode resultater…

    Som bureau har vi fravalgt de uddelinger som i overvejende grad fokuserer på den kreative løsning, uden dokumentation af resultaterne – for det er vel dem kunderne køber…

    I Direct miljøet, hvor jeg kommer fra, har vi en aktuel debat om vi kan skabe en bedre og dybere standard for den dokumentation der anvendes når en case skal evalueres… Det kunne være de andre kommunikationsdiscipliner burde overveje det samme(?)

    God weekend til alle!

  7. At mange reklamefolk er for selvfede og går alt for højt op i at imponere “deres egne” kan der vist ikke herske nogen tvivl om, meen…jeg tror nu stadig på, at kreativitet og effekt følges ad et langt stykke af vejen. Ja, kreativiteten bliver ind imellem for “kreativ”, kompliceret og dårligt kommunikerende i de forkertes hænder, men det er så en helt anden side af sagen. Nej, reklame er groft sagt ikke orginal, men i bedste fald er koncepter en kreativ og interessant variant af tidligere koncepter, og det er for det meste bedre end ikke-kreative løsninger. Man kan ikke kede nogen til at købe ens produkt – og da slet ikke i de her tider.

  8. Super gode ord fra Peter Boye. Især Creative Circle Award er kvalmende!!! Det eneste det handler om er at skovle en masse penge ind fra bureauerne. Fy for pokker!!! Dem der vinder er dem der bruger flest penge på at sende ind. De skal vinde ellers gider de ikke at sende ind mere.

  9. Kreative priser og prisuddelinger er og bliver bare et klap på skulderen, og en undskyldning for at holde en god fest. Og ikke andet. kreative priser skader sgu da ikke brandsmere end Oscar og Golden globe skader filmindustrien og MTV musicawards skader musikbranchen.

    Desuden tror jeg nu på at kreative priser ER med til at udvikle og flytte kreative løsninger, og dermed skubbe og løfte brands. det findes der cirka en mia eksempler på. uden den bliver alle ens, og det ender med at vi bare bruger de samme 2 skuespillere, uanset om vi sælger øl eller telefoni…………….

    God weekend alle sammen

    God weekend

  10. Jeg er helt enig med Thomas Hoffmann. Jeg kan ikke se hvorfor, priser skader brands? Dårlige løsninger skader brands.

  11. Peter har jo ret i, at vi ikke skal have fokus på kreative priser men kreativt arbejde, der gør en forskel for kunden. Spørgsmålet er bare (stadig) om det ikke hænger sammen. Jeg arbejder for et bureau, der har vundet tonsvis af priser for eksempelvis Fakta, THansen og Fleggaard. Til gengæld har disse kunne skovlet tonsvis af kroner hjem. Det havde de ALDRIG gjort uden mod og højt kreativt niveau. Jeg kan simpelthen ikke de at vi skal sige undskyld for at få intern klap på skulderen for det. Til sidst: jeg kan altså kun undre mig over at SAS (helt uden opfordring fra bureauet) vælger at sende ind til True Awards. Hvad får de ud af det? Jeg nægter simpelthen at tro på, at det ikke er på opfordring af Partners eller Bacon. Så pak hykleriet sammen og kom med ind og få et glas rødvin til festen. Tillykke med nogle supergode film!

  12. @ Thomas Hoffmann: Hørt! @ James Bond (fedt at være anonym): Uha, sikke en omgang vås. Du taler mod bedre vidende.

  13. Hvis folk efter 10 år med den samme “to kendte+produkt” løsning på enhver brief stadig ikke har forstået, at Partners afskyr kreativitet, så gør Peter Boyes bevingede ord nok ikke nogen forskel.

    Jeg tror, vi har fanget det. Men tak fordi det lige skulle nævnes en gang til.

  14. Dejligt at se, at vi er nogen, der tør stå frem ved navn og være uenige.

  15. Ja, det er vildt modigt. Hvordan skulle vi andre ellers vide hvor kloge I er? Medalje og en sildemad til dig.

  16. Vi kan godt blive enige om, at vi ikke allesammen kan sidde og lave one-offs for superlim og bug-spray dagen lang. Men når Peter Boye siger, at reklame ikke er original og heller ikke skal være det, så undrer jeg mig. Der er trods alt langt i mellem de kunder der siger: “Jeg skal bare have det som konkurrenterne har – det behøver ikke være noget særligt.”
    Og det er jo det priserne handler om, innovation og kreativitet. Nye medier og nye måder at bruge de gamle på dukker op hvert år – og skaber effekt i de kommende. Så at kreative priser direkte skulle være skadelige for brands har jeg meget svært ved at se.

  17. Anne, Anne dog! Hvor gammel er du? Temmelig barnlig kommentar. Hvordan er det lige, at du kommer frem til, at vi gør os mere kloge på “emnet” i forhold til selve indlægget? Er vi ikke i vores gode ret til at have en anden mening? Indlægget bærer præg af at ville profilere sig selv på et sudstansløst grundlag, og straks er der “rygklappere”, der giver manden ret, så ja, jeg synes det er fedt, når nogen “giver igen”. Som det engelske udtryk så rigtigt siger: “Don’t bite the hand that feeds you!” Det er sgu ikke særlig smart.

  18. Til “Kreas”: Jeg kunne ikke have sagt det bedre. Peter Boyes afsky for kreativitet kommer tydeligt til udtryk i Wibroe, Duckert & Partners Røvballe-“humor” og kvalme folkelighed. Om jeg så fik tilbudt den mest “fristende” månedsløn, så ville jeg stadig prise mig lykkelig for at være selvstændig til det halve.

  19. Thomas Hoffmann. Heldigvis løber du aldrig tør for ideer. Der er jo mange sjove dyr som I slet ikke har brugt endnu. Bare fordi en pingvin spiller bordtennis, betyder det jo ikke at en bjørn ikke kan spise leverpostej.

    Personligt synes jeg er at det er vildt sjovt at se en pingvin spille bordtennis – for i virkeligheden kan en pingvin jo slet ikke slet ikke bordtennis. Ih Hoffmann, du er så skør.

    Kunne man forstille sig en hund der spiller badminton i sæson 4?
    (Den ide er på huset, bare ta den)

  20. Det undrer mig lidt at kunderne gang på gang vælger Partners som Danmarks bedste bureau. Det er da tarvligt når I nu alle sammen mener at I er så meget bedre. Dumme dumme kunder hva.

    Jeg håber I får en sprøjtemalet træfigur som trøstepræmie.

  21. Jeg kan ikke være mere enig!
    Dejligt at der endelig er en, der kan tage bladet fra munden! Og du har troværdigheden til at gøre det. Priserne gives ofte for en enkelt løsreven disciplin, hvor det netop er samspillet og sammenhængen, der er afgørende for at resultat.
    Det er så uhyre gammeldags at være så navlebeskuende.

    Godt gået, Peter!

  22. Reklamepriser er kun et problem for de som tager dem alt for alvorligt. På den ene side er der dem som aldrig har vundet noget, som synes priser er noget møg, simpelthen fordi de ikke selv evner at løfte deres kreativitet op på et fornuftigt niveau. Dem som “sætter kunden i centrum” og giver dem dét de har BEDT om – og ikke det de har BRUG for. Dem som ikke tør udfordre hverken sig selv eller deres kunde. På den anden side, er der dem som tager priserne så alvorligt, at de selv indrykker annoncer i kundens navn. Annoncer, events, guerilla, ja selv film, som er designede til Awardshows, men som kunden satme ikke skal ha’ noget med at gøre. Det er så sølle, så sølle og et udtryk for at priserne bliver taget for alvorligt. For alle andre er en prisuddeling en fin anledning til at bælre for meget gin/tonic og klappe sig selv (eller dem som løb med prisen) på skulderen. Og jo, der er MASSER af eksempler på prisvindende arbejder som har gjort en væsentlig forskel for kunden – men også det modsatte. Hold nu op med det her “enten-eller”. Bare tag priserne for hvad de er…

  23. Award shows er vigtigere end nogensinde før! Branchen står over for en udfordring hvor 40 sekunder på TV og 3 printannoncer ikke længere er nok til at nå ud til forbrugerne.
    Seriøse awardshows som Cannes og Eurobest er jo netop det samlingspunkt hvor branchen kan dele erfaringer, og udvikle sig ved at se eksempler på andres kreative løsninger der bevæger sig på tværs af nye og gamle medier.

    Der er mere interessante diskussioner end hvorvidt kreative priser er skadelige for kunderne, og jeg syntes at det ville være mere seriøst at høre Partners (som gennem tiderne har været Danmarks toneangivende bureau), bud på fremtidens kampagne, i et medielandskab der er ved at vende 180 grader rundt.
    Men indtil da må jeg vel nøjes med at kigge på sidste års Grand Prix vinder ved Cannes ‘Best job in the world’
    http://www.ourawardentry.com.au/bestjob/CaseStudy.html

  24. …nogle får det ved at vinde priser andre ved at tage afstand fra dem 🙂

  25. Faktum er vel, at hvis der blev givet priser for kendte danskere med paryk, så ville Peter Boye & Co sende deres arbejde ind. Det gør der ikke særlig ofte, så i stedet galper de op i pressen hver gang, der kommer en ny shortliste. SE PÅ OS!!! SE HVOR LIGEGLADE VI ER!!
    Man kan stille sit ur efter det.

  26. Måske var det en idé at undlade at kommentere på indlæg fra anonyme debattører

  27. Jeg syntes diskussionen her mangler nogle nuancer.
    “Unge mennesker er for fokuseret på at vinde priser. Derfor skal vi ikke have kreative priser i reklamebrancen!”
    Danmark har Europarekord i ungdomsdruk.
    Derfor skal vi ikke sælge alkohol i Danmark??
    Vi har som mange andre brancher mulighed for som faggruppe at hylde hinanden, som Hoffman skriver. Det er der vel for pokker intet odiøst i? Selv Foreningen af danske Møbelsnedkere og Konditorlauget tillader sig at give hinanden en medalje som klap på skulderen fra tid til anden.
    Det der vel er problemet er, at awards kan misbruges. Og vi ser arbejde indsendt udelukkende med det formål.
    Men det er i mine øjne awardshowenes primære ansvar at udstikke de retningslinier. Og kun deres ansvar!
    Derfor ser vi nu også One Show – som reaktion på problematikken omkring spøgelsesannoncen for WWF – laver nye regler der udelukker både kreativt ansvarlige og indsendende bureau fra One Show i 5 år i fald man vurderer at det indsendte arbejde er spekulativt indsendt og ikke lever op til indsendelseskriterierne. Jeg syntes det er et interessant tiltag, og lur mig om Cannes ikke følger trop. For ellers er jeg enig i, at divers awardshows er i gang med at save deres egen gren over.
    Vi ser jo ikke “spekulative” pladeudgivelser til MTV Awards. Eller indsendte film til Oscar der aldrig har gået i biografen.
    Og er det ikke blot det vi alle ønsker? At kunne kigge på et års redelig og ærlig produktion fra bureauerne – og er der noget af det der er særligt professionelt og visionært udført – så lad os dog vise den kollegiale respekt, og helt naturlig anerkende det, med et særligt klap på skulderen.
    At nogen så mener de bør vinde kreative priser for arbejde der blot er populært, effektivt og professionelt udført – er vel som sende “Anja og Victor” ind til Sundance Filmfestival.

  28. …og ja, jeg ved godt jeg derailer diskussionen lidt (undskyld) ved at tale om “spekulativt” arbejde – men med det mener jeg også arbejde hvor fokus ikke ligger på kundens problemstilling – men på hvad den kreative vurderer vil have størst potentiale i en jurys øjne til et award show.
    Men med ansvarlige juryer – er vi i mine øjne et langt stykke ad vejen.

  29. Peter Boye: “Jeg kender folk, der ikke ville gå på arbejde, hvis der ikke var reklamepriser.”

    Jeg vil vove at påstå, at det er noget nær en ubetydelig minoritet.
    Og herregud, de fleste unge reklamefolk higer vel efter at bevise sit kreative talent og værd (har vi ikke allesammen gjort dét?), men jeg har da også altid troet fuldt og fast på, at
    selvsamme kreativitet gavnede kunderne i ligeså høj grad som den gavnede mig. Det ene udelukker da ikke det andet, vel snarere tværtimod. Deres higen efter kreativ accept, hvadenten det er i form af priser eller hvad ved jeg, er jo også dét, der tænder ilden i dem – passionen for deres håndværk. Det er dér, det hele starter. Selvom den Kreatrive Direktør skal kunne overlade opgaver til unge teams, er det vel et eller andet sted stadig også hans opgave at vurdere, at løsningerne rent faktisk ER til kundernes bedste. At studere og stræbe efter at efterleve prisbelønnet reklame fra såvel Danmark som udlandet er jo også med til, at man som ung reklamemand/kvinde udvikler en dybere forståelse for, hvornår reklame kommunikerer effektivt og virker. Som jeg ser det, så er priser og prisuddelinger et “onde”.

  30. Det spøjse er, at der ikke findes et eneste bureau i Danmark, der snakker så meget om priser som Partners. Det er ikke underligt at høre Peter Boye sige som han gør, men det er underligt, at medierne gang på gang synes, at det er interessant. Partners har fundet en smart måde, hvorpå de kan differentiere sig fra andre bureauer, og så længe sider som Bureaubiz hjælper med at sprede budskabet, så har Partners en fed fidus. Personligt har jeg svært ved at blive ved at se nyhedsværdien, men jeg forstår godt, hvis Partners gnider sig i hænderne.

  31. JAMEN DOG

    True Award ikke en pris der gives for gold kreativitet. Det vi forsøger, er at stable et danmarksmesterskab i reklamefilm på benene. Filmene bliver ikke målt alene på, om de er kreative. Derfor er juryen sammensat af fagfolk med forskellig baggrund: Der er producenter og instruktører, som ser på det faglige/tekniske niveau; der er kreative fra reklamebureauer, som ser på det kreative niveau og slutteligt er der marketingfolk, der bedømmer målgruppeindsigt (sådan lidt forsimplet). På den måde forsøger vi at komme hele vejen rundt – en film kan altså ikke vinde med kreativitet for kreativitetens skyld. Og kreativitet er en underlig størrelse: Det er rigigt let at se, når det ikke spiller og faktisk har jeg ofte oplevet, at mange mennesker kan blive enige om, når en film er rigtig god. Det er vores spinkle håb at deltagerne i True Award, når de ser god reklame, vil lade sig inspirere til at producere god reklame. Det er også derfor vi tager et hold annoncører med til Cannes Lions hvert år. Jeg har alt for ofte hørt marketingchefer bruge undskyldningen “Ja, det er måske ikke smukt, men det virker.” Tjohh, men måske det ville virke endnu bedre, hvis det også var en æstetisk nydelse at se på.
    Man kan jo diskutere, om vi overhovedet har brug for at måle os op imod hinanden – for det er vel grundliggende det, priserne går ud på. Og det må vel blive en trossag: Peter Boye tror ikke, det er nødvendigt, hvorimod jeg tror det ligger dybt i mennesket.
    Mange mennesker finder også OL, VM i fodbold og slige ædle kappestride ganske overflødige, men jeg tror, de er kommet for at blive. Det er awards også og man kan vælge at deltage eller ej, men jeg synes det er trist, at nedgøre dem, der faktisk gør en indsats, især hvis man konsekvent står på sidelinjen.

  32. §1 Deltag ikke i reklameprisuddelinger
    §2 Benyt alle reklameprisuddelinger til at understrege indholdet af §1
    §3 Deltag ikke i debatter afledt af §2

  33. Sådan her lyder første sætning (ikke en bisætning) i PeopleGroups egen præsentation af Parners på deres website: “Wibroe, Duckert og Partners har en af de mest respekterede rekordlister i den danske reklamebranche. Siden 1979 har de hvert år været nomineret som en af de mest kreative bureauer i landet, og de er blevet tildelt utallige nationale og internationale priser”.

  34. Denne artikel er en af de mest – om ikke den mest – kommenterede på Bureaubiz. Selv nogle af branchens mest anerkendte kreatører er faret i blækhuset. Der i øvrigt handler om noget så perifert for branchens eksistensgrundlag som kollegiale skulderklap. Kan man – eller er det for kætterisk – forestille sig, at denne debat reflekterer en form for prioritering og fokus (eller mangel på samme), der måske er en medvirkende årsag til den aktuelle nedgang i branchen – uagtet finanskrisen?

  35. Jamen, så længe Partners får lov til at sætte dagsordenen sammen med Finn Graversen, fordi reklamepriserne truer Partners’ gamle position som kreativt førende bureau, så får branchen næring til de her ulidelige debatter. Og så længe vil annoncører synes, at Partners er nogen fandes karle, der kan sætte de åndsvage reklamebureauer på plads. Lad dog Partners og Graversen pille hinandens navler i fred!

  36. Kæreste Kim dog

    Jeg kender ingen bureauer, der prioriterer at vinde priser. At vinde en pris et et biprodukt til det rigtige produkt. Og at bureauer skulle prioritere dette så hårdt, at det er en medvirkende årsag til den aktuelle nedgang i branchen – det håber jeg ikke engang, du selv tror på – nice try, men vi lader os ikke provokere.

  37. Kære Mick. Er du uenig i problemstillingen eller er du bare utilfreds med, hvem der har startet debatten? Hvis du tror, der er en alliance mellem Bureaubiz og Partners, så tager du grueligt fejl. Egentlig synes jeg ikke, jeg ville deltage i debatten men at påstå, at jeg og Partners piller i hinandens navler er en fornærmelse. Denne historie opstår, fordi WDP’s navn er udeladt på shortlisten til True Awards, og det reagerer jeg så på. Alt andet ville da være mærkeligt. Det kommer der så en artikel ud af, som man kan være enig eller uenig i. Men bedømt på de øvrige kommentarer, så har jeg svært ved at se manglen på relevans i artiklen.

  38. Finn, at mange reagerer på artiklen er ikke en indikation af, hvor relevant den er, men en reaktion på den groft sagt tåbelige overskrift samt overdrevne problemstilling. En storm i et glas vand.

    Man må ikke håbe, at der er al for mange potentielle kunder, der læser med i netop denne “debat” – for så kan man sgu da godt forstå, hvis de tvivler på, om branchen egentlig ved, hvad den foretager sig.

  39. @Otto: I rest my case 🙂 Jeg mener helt klart, at en del prisuddelinger har deres berettigelse. Min observation går mere på, at det er en smule beskæmmende, at en debat om reklamepriser eller ej afføder flere og kraftigere reaktioner end f.eks. den Poul Mikkelsen er inde på, om den nye tids værktøjskasse og muligheder. Når snakken falder på det mere seriøse, for ikke at sige de afgørende temaer for branchens fremtid, så bliver der pludselig mere stille i rækkerne af ellers hæderkronede kreatører. Det kan vel næppe have noget at gøre med, at hæderen primært er vundet på alt andet end de “nye værktøjer”, som PM taler om? Og at de danske prisuddelinger fortsat prioriterer den type arbejde, der ofte er baseret på konventionelle medier – selv når Creative Circle skal uddele en pris i kategorien Tools & Services, ender man med at kåre en Side 9 screensaver for EkstraBladet! Og i den anden ende af spektret udtaler Danske Banks marketingdirektør, at han hellere vil bruge penge på en beregner end på et tv-spot. Der synes altså at være opståenorm vis dissonans mellem de kriterier, de kreative priser uddeles efter – og de kriterier kunderne bedømmer efter.

  40. Jeg refererede ikke isoleret til antallet af indlæg men til indholdet af indlæg. Der er f.eks. et antal, der har erklæret sig enige med Peter Boye. Jeg er ikke selv nødvendigvis enig med Peter Boye. Jeg synes reklamepriser er helt naturligt – der er måske lidt rigeligt af dem – men selvfølgelig skal de være der. Til gengæld er det lige så naturligt, at der opstår debatter om dem. Det sker hele tiden – bare ikke altid i et medie. Men debatter er nødvendige, hvis der skal ske en udvikling, og måske er der netop behov for at diskutere kriterierne for reklamepriser i en tid, hvor de kreative krav til reklamebranchen skifter karakter.

  41. Nogle af debatørerne synes at være anelse kategoriske i læsningen af ovenstående artikel, som refereres ret sort og hvidt. Der er vel egentlig ikke tale om en diskussion for eller imod prisuddelinger, men blot et rimeligt perspektiv om, at man bør passe på ikke at lade “den prisvindende kreativitet” blive et mål i sig selv?! Altså, der kan være meget politik og personlig profilering i priser, som KAN være helt ok, hvis man ikke samtidig mister jordforbindelse og glemmer, at kreativitet i kommerciel sammenhæng har et mål ud over sig selv (økonomisk) til forskel fra “kunst” der kun har sig selv som mål (dvs. at selve udtrykket er mål i sig selv)?! Er det ikke bare et spørgsmål om at redefinere “kreativiteten” lidt, så ordet tager højde for, at udformningen også skal bidrage til den historie og indtjening kunden ønsker at opnå? Hermed bliver kreativitet den disciplin, der på flotteste og mest innovative måde skaber en symbiose mellem intention og udførelse? Så ville det også give mere mening at bedømme “kreativiteten” ved prisuddelinger?! Med denne definition, synes jeg i allerhøjeste grad, at kreativitet kan (og skal) være originalt og innovativ. Med venlig hilsen …

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club