Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Mobilmarketing er en af de mest hypede medier, men det er ikke det samme som, at forbrugerne bryder sig om reklamer på mobilen.

Reklamer på mobiltelefonen er en af de mest irriterende former for reklame, ifølge Reklameanalysen 2011, der blev præsenteret i dag. Det er Mindshare, der står bag analysen.

Med knap to tredjedele, der synes, at reklamer på mobilen er irriterende, kommer gruppen ind på en fjerdeplads, mens førstepladsen indtages af reklamer i emails. Her finder lidt mere end to tredjedel reklamerne irriterende.

Det er især medier, hvor forbrugeren ikke føler, at han har givet tilladelse til enten direkte eller indirekte at modtage reklamerne, som forbrugeren ikke kan lide. Også reklamer i TV, som jo kommer, uanset om man ønsker det eller ej, er til stor irritation.

Det gælder også Facebook reklamer, som knap halvdelen af forbrugerne heller ikke gider – men i øvrigt er Facebook-hypet – i modsætning til smartphones – aftagende, idet færre bliver medlem af en Facebook-gruppe, tager en test på Facebook eller bliver fan af et produkt eller mærke.

Til gengæld synes forbrugerne, at det er helt i orden med reklamer, hvis de synes, at de selv har tilvalgt dem eller sagt ja til dem.

Et oldschool medie som husstandsomdelte tryksager har klaret sig rigtig godt i Reklameanalysen i de 10 år, analysen er lavet. Her kan forbrugerne selv vælge til eller fra ved at sætte et “nej-tak- skilt” på døren.

Et andet oldschool medie som forbrugerne har det helt fint med, er alle de reklamer, der findes i forbindelse med et butiksbesøg, for eksempel smagsprøver og generel butikspromotion.

Mindshare har foretaget Reklameanalysen siden 2001 og adm.dir. Martin Ove Rasmussen mener, at tendensen generelt går i retning af en faldende irritation over reklamer:

“Generelt har der været en faldende irritation over reklamer siden vi begyndte at måle. I år er irritationen dog steget, men det skyldes et meget stort reklametryk i 2010 med en stigning på 20 procent.”

Martin Ove Rasmussen understregede dog også ved sin gennemgang af analysen, at det er vigtigt at tænke på forbrugerne, hvis man skal ændre en negativ holdning til reklamer.

Som eksempel fremhævede han, at irritationen over banner reklamer faldt, da branchen besluttede sig for at droppe pop-up reklamer i 2005.

Mobilmarketingbranchen kan måske få vendt de forbrugere, der bliver irriterede over mobilreklamer til at blive positive. F.eks. kan man i stedet for reklamer lave mobilapplikationer, der er nyttige for forbrugerne. I analysen er der en stigning på de forbrugere, der er positive over for virksomheder, som laver mobilapplikationer, som kan bruges til noget, f.eks. opskrifter.

Irritation

(Irriterer mig hver gang = 100, ofte = 75, nu og da = 50, sjældent = 25, overhovedet ikke = 0)

 Reklameanalysen 2011 - lille

Kilde: Reklameanalysen 2011, Mindshare

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club