Reklamesalg bliver en ny form for børshandel

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Reklamer handlet på samme måde som aktier bliver stort i fremtiden, vurderer to mediabureau direktører.

Real-time-bidding er det nye buzz-word inden for reklamebranchen. Dvs. at man sælger reklamer via en børs lige som man f.eks. sælger aktier.

I stedet for at købe banner annoncer på bestemte medier, byder man på den banner plads, der er ledig, hvor man kan komme i kontakt med en given målgruppe.

I dag er det 3-4 procent af alle reklamer, der bydes på, mener Lars Bo Jeppesen, nordisk direktør i Aegis Media, men om nogle år kan det nå op på halvtreds procent, siger han i Jyllands-Posten.

Adm.dir. i Mediacom Ulrik Falkner Thagensen ser også real-time-bidding (RTB) som det nye sort:

”Jeg er ret sikker på, at om fem-ti år vil man fuldstændig ligesom børsmæglere, der handler korn eller noget andet, komme til at handle ’eyeballs eller mennesker’ på en børsagtig måde. Det kan godt være, at noget af det gamle vil være tilbage, men det vil være meget stort”, siger han til Jyllands-Posten.

For annoncørerne er fordelen, at man inden for lovgivningen kan købe sig adgang til forbrugere fra bestemte postnumre, indkomster og så videre, skriver Jyllands-Posten (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 8-9).