Reklamer udløser rekordmange klager og bøder

Peter Engholm
25@mail.dk

Annoncører spammer, snyder og vildleder – ifølge forbrugere og Forbrugerombudsmanden. På to år er antallet af både klager og bøder næsten fordoblet, og det skyldes bl.a. en ny kreativtet.

Danske forbrugere er i verdenseliten, hvad angår reklamekritisk indstilling – og når Forbrugerombudsmanden gør det lettere at klage, så slår forbrugerne til: Sidste år oprettede Forbrugerombudsmanden 4.224 klager over reklamer. Det er næsten en fordobling fra de 2.233 klager i 2007.

I samme tidsrum er der faldet dobbelt så mange domme i sager om overtrædelse af markedsføringsloven (fra 8 til 17. Oftest med bøde til følge). Det oplyser Børsen MedieMarked i dag.

Klagerne handler typisk om forskellige former for vildledning i markedsføringen. Forbrugerombudsmanden ser to årsager til den eksplosvie stigning i reklame-klagerne: At forbrugerne finder sig i mindre, og at flere virksomheder er begyndt at gå til kanten – og over – i deres markedsføring.

Kreativitet viser sig ikke kun i reklamerne, men også i måderne at kradse penge ind hos forbrugerne, og når dén kreativitet bliver for aggressiv, skrider Forbrugerombudsmanden ind.

Hos Dansk Annoncørforening hæfter direktør Otto B. Christiansen sig ved, at de domme, han har set, fokuserer på bagateller – og at reglerne måske er blevet lige lovlig komplicerede. Begge dele afviser Forbrugerombudsmanden.