Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Opdateret. Brancheklip: De skal på sigt give mere relevante reklamer. Men juraen bag projektet står ikke helt klar.

Opdateret med rettelse – se bunden: På sigt kan annoncører målrette sine budskaber direkte til den enkelte rejsende i Københavns Lufthavn.

Dansk Reklamefilm har nemlig installeret 550 digitale reklameskærme rundt omkring i lufthavnen

Aftalen mellem Dansk Reklame Film og lufthavnen blev indgået helt tilbage i juli måned sidste år, og nu er skærmene så kommet op at hænge.

Det skriver Jyllands-Postens internetudgave Finans.

Bag skærmene er installeret små kameraer, så man kan holde øje med, hvilke typer, der går forbi skærmene.

Det betyder ifølge netavisen, at en annoncør kan nøjes med at betale hver gang f.eks. en ung kvinde passerer skærmen.

Ligeledes kan budskaberne ændres i forhold til passagerernes rejsemål.

Direktør i mediebureauet PHD, Jesper Theilgaard, finder tiltaget meget interessant. Han siger til netavisen:

”Projektet er ret vildt og spændende, fordi vi har mulighed for at lave den her form for segmentering i stedet for, at en plakat hænger på en væg hele tiden og kun er relevant for en tredjedel af de forbipasserende, kan den dukke op på skærmen på de rigtige tidspunkter.”

Lektor ved Institut for Design og Kommunikation ved Syddansk Universitet, Anne Gerdes, kan dog også se bagsiden af medaljen. Hun siger til Berlingske:

“Man vil som forbruger give en masse informationer – nogle gange ved man måske ikke engang, at man giver dem – som sætter andre i stand til at tegne en prorfil, som de på den baggrund kan bruge til at sælge prodjuktet. Vi taler hele tiden om, at vi har det frie valg som forbrugere og det værsætter vi meget, men det kommer under pres på den her måde. Ens ret til selv at bestemme, hvad man vil se og hvad man vil eksponeres for, bliver indskrænket. Det sker i den gode sags tjeneste, at det skal være bekvemt for forbrugere at gøre sine indkøb, men der skal være en balance i forhold til privatlivet og det kan blive problematisk på sigt.”

Der løftes også en pegefinger i forhold til det juridiske. Ph.d. og ekspert i persondataret på Syddansk Universitet, Hanne Marie Hotzfeldt siger til Berlingske, at forbrugere skal have information om, hvem der er den dataansvarlige; hvilke oplysninger, der behandles; og hvad formålet er med databehandlingen. Det kan hun ikke se opfyldes med reklameskiltene.

Desuden påpeger hun, at borgere skal have mulighed for at undgå at blive optaget. I den anledning siger hun til avisen:

“Helt konkret kan jeg ikke se, hvordan virksomheden er kommet rundt om regler i Persondatalovens paragraf 28 og 29.”

Claus Rothoff Brix, adm.dir. i Dansk Reklame Film affejer kritikken med at man ikke er nede på individniveau som man er på internettet når det gælder cookies. Kommerciel direktør i Københavns Lufthavne, Peter Krogsgaard, siger til avisen, at lufthavnen vil bede om en eller anden form for permission før man vil vise personlige reklamer for passagerne.

Ifølge avisen har Pepsi og Copenhagen Card meldt sig på banen som købere af skærmreklamerne

Aftalen mellem lufthavnen og Dansk Reklame Film gælder i fem år.

Aritklen er klippet fra bl.a. Berlingske, som efterfølgende har foretaget nogle rettelser fremkommet fra Dansk Reklame Film. De er følgende: Der er 170 skærmplaceringer i CPH, som bygges af 550 skærme. På 10 af dem vil der blive installeret kameraer.

Finans.dk og Berlingske Business p. 6-7.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club