Reklameveteran bag global tv-serie til 50 mio. kr.

Peter Engholm
25@mail.dk

“Legenden om Enyo” er en ny fantasy- og animationsserie i 26 afsnit og med et budget på 50 mio. kr. Serien er dansk, udbredelsen er global – og bag den står bl.a. en kendt reklamemand.

I lørdags havde “Legenden om Enyo” premiere på TV2. En serie udført i Australien og Kina, og på enhver anden vis skabt af en dansk trio; Jesper Østergaard, Michael Christensen og Poul Kofod.

Serien har kostet 50 mio. kr. og har taget fem år – og alene finansieringsdelen af det store budget har været en proces, der også kan opgøres i år.

Og det giver samtidig svaret på, hvad Poul Kofod har foretaget sig på det seneste.

Sammen med Leif Schiller stiftede han i 1976 Schiller & Co – et centrum for fotografer i København, og med et studio i New York – og ti år senere etablerede duoen reklamefilmselskabet Locomotion. Poul Kofod tilhørte således i årtier kernen af den danske reklamebranche.

Schiller huset eksisterer af navn og gavn i dag, men selv er Poul Kofod for længst videre – aktuelt med selskabet Funkhauser Film, der blev stiftet i 2002.

“Jeg blev fotograf med ønsket om at blive filmfotograf. Men med afsæt i Schiller & Co blev jeg i stedet reklamefilminstruktør – og producent. Men efter mange år var det blevet lidt kedeligt med små, 30 sekunders film. Så jeg slog til, da jeg fik muligheden for at udvikle længere historier og egentlige karakterer. Det skete, da jeg blev spurgt, om jeg ville lede Egmont Imagination og lave underholdning til børn og unge,” siger Poul Kofod.

Under Poul Kofods ledelse fra 1997 voksede Imagination fra 4 til 30 medarbejdere, og han var med til at skabe 100 halv-times animationsfilm. Men glæden ved arbejdet blev trods alt overskygget af trangen til selvstændighed, og det blev så til Funkhauser Film.

“Jeg har iværksætter-trangen og kan lide at se ting vokse. Samtidig har jeg en grundlæggende begejstring og et drive, og det er også nødvendigt, når man – som det har været tilfældet med Enyo – skal ud at skaffe 50 mio. kr. De penge har jeg ikke. Jeg har ganske vist brugt en del af min pensionsopsparing, men det er sjovt og spændende. Der opstår problemer undervejs, og det kan være deprimerende til tider, men det hænger nok sammen med, hvor stort du tænker – og vi tænker globalt,” siger Poul Kofod.

Og problemerne er i den grad blevet løst: Med støtte fra TV2, NRK og SVT i Skandinavien gik turen møjsommeligt videre – og endte på den anden side af kloden, med australsk finansiering og både australsk og kinesisk udførelse.

“Legenden om Enyo” vises nu på tv i Danmark, Sverige, Norge, Island, Tyskland og Australien, og er solgt til Rusland, Tjekkiet, Sri Lanka, Thailand, Sydafrika og Italien.

“Min rolle har været executive producer samt at læse hvert eneste storyboard og hver eneste historie. Jeg har bl.a. brugt min erfaring fra reklamefilmbranchen – at kunne fortælle en historie knivskarpt og at tegne med lys, som jeg kalder fotografering. Vi har været gode til at skabe en stemning og få en dybde i billederne. Det er flot animation i forhold til tv-serier, naturligvis ikke i forhold til spillefilm,” siger Poul Kofod.

En særlig film er et koriosum i forhold til Enyo, nemlig Avatar – både den danske serie og den amerikanske film deler elementer, nemlig flyveøgler og kraften fra modertræet.

“Jeg grinte og tænkte, at det var li’godt satans. Det er 3-4 år siden, at Jesper Østergaard udviklede serien. Han og James Cameron har læst de samme bøger,” siger Poul Kofod.

Enyo vandt i øvrigt ved en australsk festival for bedste animation og special effects – og det måske allerbedste ved førsteprisen var, at man henviste Steven Spielberg og Tom Hanks serie The Pacific til andenpladsen.

Et nyt animationsprojekt er på vej fra den danske reklameveteran og hans to makkere, Kongens Kurér, og sideløbende med det skal Enyo bl.a. udvikles som computerspil – og det ligger bogstaveligt talt ikke langt væk.

“I stedet for Schiller-huset, der er reklamerelateret, sidder vi i Spilhuset i Pilestræde i København – 30 spilfirmaer i 4 etager, og her ligges der vægt på historier. Det er inspirerende at møde andre verdener,” siger Poul Kofod.

Danske tv-seere kan – lørdag og søndag på TV2 – møde en anden verden, et parallel-univers, med “Legenden om Enyo”.