80 mio. kr. Så meget voksede GroupM med i 2021, og det er en vækst, der er så stor, at gruppen er klar kandidat til at toppe listen over årets største nominelle vækst blandt alle bureauer. Alene væksten ville placere gruppen blandt de 20 største bureauer set på tværs af bureautyper.
Blandt mediabureauerne er GroupM i en klasse for sig selv. Gruppen er tæt på tre gange større end nr. 2 i gruppen.
Men der stopper de gode tal i regnskabet ikke, for GroupM har også styrket bundlinjen markant. Ud af væksten på 80 mio. kr. er de knap 25 mio. kr. endt på bundlinjen, der således nærmer sig en fordobling. Det betyder, at gruppen på to år har fordoblet overskudsgraden til 10 og i 2021 kan bogføre et overskud på ca. 55 mio. kr.
GroupMs øverste chef, Jonas Hemmingsen, kan således se tilbage på et rekordår, hvor stort set alt har spillet på den gode måde. Når han skal forklare den udvikling, så spiller det lille ord nej en rolle.
“Jeg tror, vi har sagt nej til at deltage i så meget som 15 pitches det seneste år eller to, og det har vi gjort af flere årsager. Pitches kan dels slide på en organisation, og de bør derfor holdes op mod det kommercielle potentiale. Er det ikke interessant nok, så giver det mere mening at undlade. Ved at sige nej har vi kunnet styrke vores kommercielle mindset og øge fokus på vores leverance til vores eksisterende kunder,” siger Jonas Hemmingsen og fortsætter:
“Samtidig hjælper det også på vores muligheder for at investere i vores medarbejdere og vores kultur, så vi kan blive en mere attraktiv arbejdsplads. Når vi kan skabe bedre forhold for vores medarbejdere, så får vi en stærkere organisation, gladere kunder og bedre indtjening på vores projekter.”
Jonas Hemmingsen fremhæver også transparens i denne sammenhæng.
“Vi vil selvfølgelig tjene penge på vores arbejde, og det anerkender vores kunder da også. Derfor har vi meget fokus på en slags forventningsafstemning, så vi sætter ind, hvor vi kan skabe størst værdi for kunderne, og hvor de er parate til at betale for det,” siger Jonas Hemmingsen.
Et andet punkt, hvor årets regnskab skiller sig ud, er en stærk performance fra de to bureaubrands, Mediacom og Wavemaker.
“Vi har nu tre brands, der kører super godt. Mindshare har været meget stabil i en årrække og skiller sig derfor ikke så meget ud i 2021. Til gengæld har Wavemaker og Mediacom udviklet sig meget positivt. Det skyldes bl.a. to stærke ledelser, hvor ikke mindst Jesper Jørgensen har stået for en fantastisk turn-around i Mediacom,” siger Jonas Hemmingsen.
Omkring 2022 har han positive forventninger.
“Som det ser ud nu, så forventer jeg en vækst, der nærmer sig 2021-niveauet. Vi kan nok ikke helt leve op til den samme udvikling på bundlinjen. Dels har vi brugt mange penge på bl.a. ansættelser, og dels er det usikre økonomiske tider, der kan skabe nogle øgede omkostninger,” siger Jonas Hemmingsen.
Nøgletal for GroupM, koncern
- Bruttoavance 553,885 mio. kr. +16,9 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,325 mio. kr. +10,7 pct.
- Lønandel 45,5 (49,8)
- Resultat før skat +55,623 mio. kr. +77,5 pct.
Nøgletal for Mediacom
- Bruttoavance 136,366 mio. kr. +28,5 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,794, mio. kr. +23,4 pct.
- Lønandel 34,4 (40,5)
- Resultat før skat +20,712 mio. kr. +308,5 pct.
Nøgletal for Wavemaker
- Bruttoavance 110,022 mio. kr. +23,7 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,467 mio. kr. +13,8 pct.
- Lønandel 37,8 (42,2)
- Resultat før skat +17,063 mio. kr., +234,3 pct.
Nøgletal for Mindshare
- Bruttoavance 78,657 mio. kr. +10,6 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 2,126 mio. kr. -4,3 pct.
- Lønandel 36,5 (32,7)
- Resultat før skat +16,334 mio. kr. +26,2 pct