Rekordmange indsendelser til Danish Digital Award

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Med 351 indsendelser af digitale cases til dette års Danish Digital Awards har awarden aldrig været mere populær. Fairness i bedømmelsen af indsendte arbejder er i år i fokus.

I mandags meldte Creative Circle Award ud, at man for tredje år i træk har oplevet fremgang i antallet af indsendelser. Creative Circle er dog ikke den eneste award med vind i indsendelses-sejlet.

Danish Digital Award (DDA) har nemlig netop offentliggjort, at der i år er modtaget ikke bare mange, men rekordmange indsendelser i de 15 kategorier, som i år udgør den digitale award.

Juryformand for DDA, Kim Jong Andersen, siger om succesen, som de 351 indsendelser markerer:

”Det er en fornøjelse at konstatere, at DDA til stadighed tiltrækker mange nye virksomheder og bureauer fra hele landet i dysten om at vinde, og der er samtidig flere og flere annoncører, der sender deres digitale projekter direkte ind til os.”

Han supplerer:

”Dansk erhvervsliv er tydeligvis ved at komme op i et gear, der matcher den digitale kadence. Det er jeg sikker på, at vi også får at se senere, når det bliver offentliggjort, hvilke cases der opnår en nominering.”

Af årets 15 kategorier er det Effectiveness (40 indsendelser), Social – Single Content (42 indsendelser) og den nye kategori Purpose & Impact (35 indsendelser), der har modtaget flest indsendelser.


DDA-juryformand Kim Jong Andersen og Mia Skjoldstrand fra Dansk Annoncørforening.

Mere fairness i bedømmelse
Allerede fredag i sidste uge påbegyndte 120 jurydommere fra landets virksomheder og bureauer deres arbejde med at shortliste de 350+ cases, der er indsendt online.

I år nomineres arbejder til DDA efter et nyt pointsystem, hvor alle cases rangordnes og vægtes efter de tre hovedkriterier: strategi, kreativitet og resultater. Afhængigt af kategorien vægtes kriterierne forskelligt.

Mia Skjoldstrand fra Dansk Annoncørforening, der står bag DDA, fortæller om den ny procedure, der skal sikre en retfærdig og uvildig bedømmelse:

”Alle cases, der opnår en rangordning over gennemsnittet, opnår at blive shortlistet. Det nye system er med til at sikre en mere fair og gennemtænkt vurdering, end man ellers ser i andre shows, og vi har også en løbende ind- og udskiftning af jurydommmere og gruppeledere, som er med til at sikre en uafhængig og fair bedømmelse.”

Den store fokus på kvaliteten af juryen og gennemsigtighed i udvælgelsesprocessen lå også på sinde hos juryansvarlig David Asmussen fra Creative Cirle Award, da Bureaubiz talte med ham i mandags.

De endelige vindere til årets DDA findes, når juryen samles den 5. marts hos arrangementets hovedsponsor, revisions- og rådgivningsvirksomheden EY på Frederiksberg.

Der er 50 dage, til Danish Digital Awards 2018 går i luften i Tap 1 den 19. april.

Indsendelser til DDA de sidste 3 år:
2017: 330
2016: 250
2015: ca. 300