Rema 1000 slår Netto på image

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: To discount kæder står for største image fremgang. Især Rema har positioneret sig som discountkæden med det bedste image.

Rema 1000 er nu den discountkæde i Danmark med det bedste image og har dermed slået Netto, som ellers har haft førstepladsen de seneste fem år.

Det viser en imageundersøgelse som Yougov har foretaget for Berlingske.

Faktisk ligger Rema 1000 nu næsten på niveau med Føtex, og de to kæder ligger i top i forhold til alle andre kæder, viser undersøgelsen.

Også Lidl har haft en solid fremgang de seneste fem år. Fra at være den discountkæde med det dårligste image i 2008, har den nu fået et markant bedre image end Aldi, men ligger dog stadig bagefter henholdsvis Fakta, Netto og Rema 1000.

Årsagen til, at Rema 1000 har overgået Netto er en stærk købmandsånd overfor en uengageret betjening og polske varer i Netto, skriver Berlingske.

”Forskellen på Rema 1000 og de andre er, at hos Rema 1000 er det selvstændige købmænd, der selv har investeret i butikkerne. De lægger mange timer i butikkerne og gør en dyd ud af, at butikken ser ordentlig ud, og at personalet tager godt imod kunderne. Det er godt, gammeldags købmandskab, som giver kæden vind i sejlene”, siger Bruno Christensen, direktør i konsulenthuset Detailhandels Promotion, til Berlingske.

Netto er blevet kritiseret for at have mange unge deltidsansatte og omkring årsskiftet skrev Berlingske, at Netto ville få flere polske varer.

”Netto er blevet ramt af, at mange danskere ikke er særligt glade for, at Netto skal have flere polske varer på hylderne i Danmark. Den slags gør, at danskerne nærmere vil putte Netto i kategori med Aldi end med Føtex. Det bidrager til, at Netto bliver opfattet som stiv, firkantet og omkostningsfokuseret som Aldi”, siger Lars Gylling, der er marketingdirektør i YouGov, til avisen (Berlingske Business, p. 10-11).